След искането на премиера: Спешно бе сменен директорът на Националното тол управление

Олег Асенов се връща начело на институцията

След искането на премиера: Спешно бе сменен директорът на Националното тол управление Снимка: АПИ

Със заповед на председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Йордан Вълчев за директор на Националното тол управление от днес е назначен инж. Олег Асенов. От длъжността е освободен инж. Румен Мутафчиев.

Това става само ден след като премиерът Росен Желязков изиска да бъдат предприети спешни кадрови промени в ръководството на Националното тол управление. Целта е то да работи пълноценно и да не се ощетява бюджетът. А във връзка с доклад на АПИ за възможностите за надграждане на тол системата, Желязков възложи мерките от него незабавно да бъдат приложени, за да се увеличи събираемостта на таксите.

Инж. Олег Асенов е професор по "Компютърни мрежи и комуникации" и доктор на науките по "Информатика" и "Компютърни науки", Великотърновски университет „Св. Св. Кирил и Методий“. Той е и магистър инженер по "Автоматизация и изчислителна техника", Технически университет - Габрово,  се казва в съобщение на АПИ.

Инж. Асенов е заемал длъжността директор на „Националното тол управление“ в АПИ и през 2019 година. От юли 2019 г. до май 2021 г. е член на Управителния съвет на АПИ.

Изпълнявал е длъжността директор на Института за перспективни изследвания във Великотърновски университет „Св. Св. Кирил и Методий“, а в периода от 2007 г. до 2016 г. е заемал постовете експерт, доцент и професор във ВТУ. В началото на своята кариера проф. Асенов заема длъжностите главен и старши асистент и доцент в ТУ – Габрово.

През 2020 г. Асенов бе замесен в скандала с фирмата „Телетол“ на певицата Лиляна Деянова (ЛиЛана) и съдружника ѝ Мартин Димитров. Тогава Асенов, заедно с тогавашния шеф на АПИ Георги Терзийски се оплакаха, че са били заплашвани с уволнение, ако фирмата на певицата не стане национален доставчик на винетки, припомнят от economic.bg.

Деянова тогава изнесе информация, според която държавата няма достъп до собствената си система, която е изградила. Преди две години това индиректно се потвърди, тъй като стана ясно, че покрай неуредици със собствеността на кода в момента само чешката фирма „Капш“ може да модифицира и поддържа системата.

АПИ има сключени два договора за изграждане и поддръжка на тол системата. Те са с Консорциум „Капш Трафик Солюшънс“. През 2018 г., по времето на ГЕРБ, консорциумът спечели поръчката за изграждане на системата за 180 млн. лв.

В началото на 2021 г., пак по времето на ГЕРБ, тихомълком АПИ подписа и втория договор с „Капш“ на стойност 140 млн. лв. за „Проактивен мониторинг на системата и надграждане на функции“. Той е 5-годишен и благодарение на него фирмата получава между 26 и 28 млн. лв. годишно, проследяват хронологията от economic.bg.

През целия този процес за тол системата отговаряше именно Олег Асенов. През това време пък АПИ бе  управлявана от Георги Терзийски. И двамата бяха махнати от ръководните длъжности, след като ГЕРБ загубиха властта през 2021 г.

През юли 2022 г. доклад на Сметната палата разкри, че именно този договор за „проактивен мониторинг“ е незаконен. През март пък той стигна и до прокуратурата. Тогава проверката на Главна дирекция „Haциoнaлнa пoлиция“ откри данни за нaнeceнa върху държавния бюджет щeтa в ocoбeнo гoлeми paзмepи, ĸaĸтo и зa нeизпълнeниe нa договора.

Договорът бе критикуван и от служебния регионален министър Виолета Комитова, която твърдеше, че държавата плаща милиони само за софтуерната поддръжка, а за АПИ остават разходите по смяна на резервни части.

През 2022 г., когато ресорното ведомство се оглавяваше от сегашния министър на транспорта Гроздан Караджов, той дори имаше идея да редуцира сумата по договора, тъй като цената му не отговаря на предвидената работа. До промени така и не се стигна, тъй като коалиционното правителство „Петков“ падна. Като регионален министър тогава обаче Караджов коментира, че България никога не е имала права над софтуера.

Инж. Асенов заема временно поста до обявяване на публичен конкурс за избор на ръководител на НТУ. 

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори