Пламен КАЛИНОВ
От високия етаж в Регионалния инспекторат на Министерството на науката и образованието (РИО на МОН) проблемите в системата не изглеждат нито по-малко, нито по-маловажни, отколкото всяко друго предходно лято. До старта на новата учебна 2016/2017 учебна година има достатъчно време, но както е известно, заради твърде неустановената си философска форма на съществуване, категориите „време” и „времеви отрязък” в българската образователна система напоследък придобиват все по-компресирани и сгъстени до невъзможност размери. И всичко това заради нескончаемите рокади по върховете на образователното ведомство, където се вихри един постоянен „кадрил” от министри, заети с реформирането на образователната реформа (няма грешка, повторението не е случайно!), която въпреки честите рокади изобщо не помръдва и на милиметър към така бленуваните европейски стандарти и възможности. Резултатите от тестовете и матурите, както е известно, са катастрофални и в образователната система, лично мен, като репортер започва да ме обхваща информационна клаустрофобия. Имам неприятното усещане, за изгубена и (не)мотивирана представа и перспектива в графиците и темпото на промените, в момента управлявани вещо от министър Меглена Кунева, заета с тегобите на вицепремиер с европейски отговорности в кабинета „Борисов 2”. Разбира се, това е мое лично репортерско мнение, затова решавам да го съпоставя с реалната картина и тя ме отвежда във високия билдинг, където се помещава Регионалния инспекторат на МОН в Русе.
В предмостието на кабинета (където е секретарката) на началника на РИО на МОН Димитър Райнов е като на фронтова линия. Разтворени са около десет папки със заповеди и указания от образователното министерство, а в книгата с изходяща и входяща кореспонденция се нанасят всички пристигнали В/ и тръгващи ОТ инспектората към училищата документи и заповеди. Току що са готови обобщените резултати от (ре)капитулацията на паралелките, които няма повече да съществуват в някои русенски училища поради липсата на ученици. Зачеркваме ги, защото няма кого да обучаваме на четмо и писмо, и най-вече на занаят. По необходимост ще изтрием от учебната карта (за кой ли път?) профилирани паралелки с традиции. Неизбежно е при демографския срив и при известните вече резултати от тестовете, уточнява Димитър Райнов, и навлиза в детайлите на есенната дислокация през новата учебна година: „На 21 юли (четвъртък) приключи записването след 3-ото класиране на завършилите основно образование. Такъв прием се прави в професионалните училища/гимназии. В края на седмицата имахме всички необходими документи с приема, а в понеделник, 25 юли, по закон обявяваме закриването на паралелките, които не са събрали достатъчно ученици, за да съществуват и през новата учебна 2016/2017 г. Непрофилирана паралелка за задочно обучение се закрива в СОУ „В.Левски” във Ветово; закриват се още: в СОУ „Йордан Йовков”-Русе паралелка с профил информатика; в ПГ по механотехника ”Юрий Гагарин” - автотранспортна техника; в ПГ по промишлени технологии ”Атанас Ц. Буров” - паралелка по газова техника; в ПГ по селско стопанство ”Ангел Кънчев” 2 паралелки - "Ветеринарен техник" и "Производство на хляб, хлебни и сладкарски изделия", дневна форма на обучение. Тези паралелки в селскостопанското училище ги конструираме в 5 последователни години и не можем да съберем желаещи деца, за да ги реализираме, въпреки че училището предлага транспорт. И понеже стана дума за придвижване, в ПГ по транспорт закриваме паралелките "Автобояджийство" и "Автотенекеджийство", със срок на обучение една година. Специално тези две паралелки бяха определени след разговори с представители на автосервизите. Също с хора от тази сфера на услугите имахме уговорка да изпратят техни работници без средно образование за обучаване в задочната форма, но и това не се получи; Други закрити паралелки имаме още в ПГ по електротехника и електроника ”Апостол Арнаудов” - "Електрически инсталации"; ПГ по дървообработване и вътрешна архитектура ”Йосиф Вондрак” - "Мебелно производство" и "Горско и ловно стопанство". Столарското училище обаче реализира задочната и вечерната форма на обучение, като засега имаме записани 13 деца за редовно обучение. Оставяме отворена вратата на желаещите и разчитаме на шанса да сформираме паралелка в първото българско професионално училище, създадено по нареждане на цар Фердинанд, което е носител изобщо на европейските традиции в професионалното обучение по дървообработване. Ще направим опит да сформираме редовна паралелка, чрез „четвърто класиране”, срокът е до 5 септември. Според наша справка, в област Русе имаме 50 осмокласници, които ще се явяват на поправителна сесия, за да завършат успешно основното си образование и от тези ученици ръководството на столарското училище може би ще намери още 7 желаещи и ще ги запише, за да се сформира и тази паралелка. Дадохме шанс на учителския колектив, с проблема се занимаваме вече от доста време и аз им пожелавам да се справят успешно, защото не е невъзможно”, смята Димитър Райнов.
Освен спомената вече закрита задочна форма във Ветово, в Русе няма да бъде сформирана паралелка "Конструиране, моделиране и производство на облекло от текстил" в ПГ по облекло ”Недка Иван Лазарова”.
Калкулаторът на отпадащите от състезанието сочи, че продължава да е хлабава или направо вече е скъсана брънката (по думите на Райнов), свързващата и носеща конструкция на взаимодействие в триадата: бизнес-училище-семейство. Кой е по-неубедителен в доводите си за мотивиране на питомците да учат определен занаят и да са готови за „университетите на живота”, ще покаже тепърва времето пред нас.
От високия 10-и етаж на РИО на МОН дори и параходите по Дунав изглеждат като играчки, но все пак, нали трябва да плуваме, за да има движение и по течението, и срещу течението в голямата река на реформите, където салът на родното образование се чувства некомфортно и тъжно. Може би защото зад борда остават доскоро пълноценни специалности. Въпросът на въпросите е, какво ще се случва по-нататък, примерно след 5 години. И възможно ли е да намерим изход в оплетения от противоречия, обществени отрицания и фалшив ентусиазъм лабиринт на родното образование.
Напиши коментар