Кога ще имаме право да се откажем от мобилен оператор без плащане на неустойки

Снимка: pixabay.com

Очакванията са от догодина да имаме право да се откажем от мобилни услуги, стига мобилният оператор да е обявил индексация спрямо инфлацията, и това ще може да се направи без неустойка. Това става ясно след провели се срещи между Комисията за защита на потребителите и телекомите. От 2025 г., в случай че е приложена индексацията, потребителите имат 30-дневен срок, в който може да се откажат от услугата без никакви условности и без да заплащат каквито и да е неустойки от договора, който е сключен с мобилния оператор. Това коментира Стоил Алипиев - председател на Комисията за защита на потребителите, пред БНТ.

"В споразумението са уредени две неща - първото е правото на отказ на потребителите от договора, за което не съществуват никакви законови лостове и механизми, с които да принудим търговеца да се съгласи с това нещо по съдебен ред. А второто е постигане на абсолютна реципрочност на правата на потребителите в отношенията, когато цените се индексират вследствие на обективни причини, както е в случая - натрупана инфлация", поясни Алипиев.

Битката беше дълга и в нея се включи цялото общество, припомни Алипиев. 

Алипиев обясни, че мобилните оператори нямат право да вдигнат цената на договорите с повече от индекса на инфлацията: 

"Индексацията в договорите е обвързана винаги с индекс с публична институция. Върху този индекс няма как търговците да имат каквито и да било способи да влияят върху неговите амплитуди. Ако те ви вдигнат цената с индекса - до размера на това, което им е позволено, вие имате право да се откажете от договора и да отидете при друг оператор", каза той пред БНР.

Според Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите", КЗП е трябвало да приложи не мекия подход на преговорите с мобилните оператори, а търсенето на правата на потребителите по съдебен ред. Според нея развръзката е била очаквана. 

По думите ѝ няма сигурност, че мобилните оператори ще се съобразят с постигнатото споразумение между контролния орган и тяхната браншова организация.

"КЗП не изигра по най-добрия начин картите в интерес на потребителите. Ако тя беше убедила мобилните оператори да се съгласят, че тази клауза е неравноправна, щеше да означава, че те признават, че тя е такава и все едно никога не е съществувала - трябваше да върнат всички надвзети пари на основание индексацията през всички години, откакто се прилага. В случая с това споразумение те реално си признават, че клаузата е неравноправна, но не по начин, по който ще дължат парите на хората", изказа мнението си Руменова, пред БНР. 

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори