За първи път на цял випуск от над 61 000 деветокласници ще бъдат проверени уменията по природни науки на електронни устройства. Изследването ще се състои днес и утре от 8:00 ч., като вече е създадена цялата необходима организация, а на учениците е дадена възможност да се упражняват с примерни задачи в електронна среда. Това каза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, който в петък провери готовността за предстоящата проверка във великотърновската Професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия "Ангел Попов".
Той обясни, че в предстоящите тестове в понеделник и вторник ще се тестват два различни електронни модула, а училищата имат възможност да изберат в един или два дни да ги проведат.
С теста ще бъдат оценени знанията на деветокласниците по биология и здравно образование, физика и астрономия, както и химия и опазване на околната среда.
“Повечето международни изследвания също се провеждат на електронни устройства и е важно да подготвим учениците за това”, каза още проф. Цоков. Той обясни, че и задачите за деветокласниците за разработени по примера на задачите PISA и така те ще са по-подготвени за предстоящото международно изследване през 2025 г.
Някои от задачите в сегашния изпит са свързани с проблеми, като зелената енергия, устойчивото развитие, опазването на околната среда, каквито ще бъдат включени и в тестовете PISA през предстоящата година.
"Информацията, която ще получим от този тест, ще ни даде възможност да видим към какво трябва да се насочи в бъдеще обучението по природни науки основно в образованието до девети клас, за да могат децата да бъдат още по-успешни. Второто важно нещо е, че тези задачи са с практическа насоченост и знанията не трябва да са сами по себе си знания по съответните учебни предмети, а такива, които ученикът може да приложи в конкретни практически ситуации, така че да демонстрира наистина умения, нужни и в живота", каза образователният министър.
Той обясни още, че резултатите от измерването могат да бъдат вписани като текуща оценка по съответния предмет, но само по желание на ученика и по преценка на учителя. “Искаме учениците да са максимално спокойни и да покажат уменията си, а не да мислят за оценки и да се притесняват от представянето си”, подчерта проф. Цоков.
Във връзка с измерването на умения МОН изпрати инструкции до училищата. Тестовете за него са в два варианта, съобразно двата дни на провеждане. Всеки ученик влиза с edu.mon.bg акаунта си, където ще решава тест от три части – по биология и здравно образование, по физика и астрономия и по химия и опазване на околната среда. Всяка част включва до 10 задачи/казуса. Ученикът разполага с 30 минути за всяка част, като до приключването ѝ ще може да се връща и променя отговорите си. Тестът съдържа отворени и затворени въпроси, като на места се изисква ученикът да запише свободно верния отговор. Използва се само кирилица.
Очаква се окончателните резултати да бъдат готови до десет дни след приключването на изпитите. Министърът обясни, че подготовката за това оценяване продължава вече повече от месец и половина, и е събрана информация от всички образователни институции за готовността за осъществяването му. Той припомни, че по проекти на МОН са купени над 100 000 електронни устройства и така е осигурена нормална работа на учениците и на техните учители.
Напиши коментар