Валентин Димитров е роден на 19.08.1958 г. в гр. Русе, зодия Лъв. Има две висши образования - Магистър по финанси и Магистър по право, докторант по национална сигурност. В продължение на 12 години оглавява русенската организация на СРС„Подкрепа“. Бил е директор на Областната инспекцията по труда в Русе; преподавател по Административно. право в С.А. „Д.А. Ценов" - гр. Свищов; Обществен посредник на община Ветово.
В момента Обществен посредник на Община Русе.
Валентин Димитров е активен обществен деец, удостоен със званията почетен председател на СРС „Подкрепа" – Русе и почетен председател на
Национално сдружение на Местните обществени съвети в РБългария.
Със съпругата си Магдалена, с която са женени от 46 години, имат син и дъщеря и трима внука.
В края на май изтече мандатът на първия Обществен посредник на община Русе. В тази връзка разговаряме с първия избран на този пост русенски омбудсман* Валентин Димитров.
***
- Господин Димитров, Вие сте първият Обществен посредник (омбудсман*) на Община Русе. Първият мандат приключи и Общинският съвет взе решение за провеждане на конкурс за избор на нов Обществен посредник. Вие ще бъдете ли отново кандидат за длъжността?
- Задължително ще бъда кандидат, но когато му дойде времето. По време на избора ми за Обществен посредник зад мен застанаха със своя глас 35 съветника, като по-голямата част от тях са и в сегашния Общински съвет. Относно гласуваното ми доверие имам морален ангажимент към тях за следващия мандат. Правилникът за организация на дейността на Обществения посредник на територията на Община Русе ми позволява два последователни мандата. Чл. 9 гласи: „Общественият посредник се избира за срок от 4 години, като не се допуска действието му за повече от два мандата‘‘.
- Но Вашият първи мандат беше от две години?
Да, в преходните и заключителни разпоредби на Правилника за организация на дейността на Обществения посредник на Община Русе е записано, че ,, първият Обществен посредник се избира с мандат от 2 години ‘‘. Това определено противоречи на по-горе цитирания чл. 9, но това са юридически каламбури, които не желая да коментирам, а определено ще следвам волята на Общинския съвет. Ще си позволя да отбележа, че в разпоредителния текст на чл. 10 ал. 5 от Правилника ,, Общественият посредник продължава да изпълнява правомощията си до встъпване в длъжност на новоизбрания Обществен посредник‘‘.
- Искате да кажете, че ако никой от кандидатите не успее да събере две трети от гласовете, Вие ще продължите да изпълнявате правомощията си, докато не встъпи в длъжност новоизбраният Обществен посредник?
- Този въпрос е уреден с Правилника. При първия ми избор се постарах доста, уважих всеки един от съветниците в лична среща, както и по групи. Аз лично считам, че така е редно, а при тайно гласуване е задължително, защото в крайна сметка сборът от гласове го прави кандидатът.
- В този смисъл, на кого бихте благодарили за първия Ви избор за Обществен посредник?
Няма да изреждам (като при връчването на „оскарите“) благодарности към отделни партии и съветници, които са гласували за мен. Отправям благодарност към всички, които участваха в гласуването - независимо от това дали са ме подкрепили или не. Защото със своя глас те засвидетелстваха още веднъж уважението си към волята на Общинския съвет в името на правата и свободите на гражданите и посочиха най-после първия Обществен посредник на Община Русе. Вътрешно съм удовлетворен от факта, че моят избор беше направен с подчертано мнозинство, с каквото отдавна Общинският съвет не се беше произнасял по персонални въпроси.
- Г-н Димитров, Вие сте известен с близките си връзки и отношения с всички институции - държавни, общински, обществени, синдикални организации и пр. Малко хора могат да се похвалят с това?
Считам, че това е необходимо качество за един Обществен посредник. Той трябва да говори равнопоставено с всички институции и длъжностни лица, защото с внушенията, които прави, се застъпва за правата на гражданите - не като общество, а като отделни индивиди. Миналото ми помогна да се сдобия с тези умения на база заеманите от мен обществени и административни длъжности. Всъщност, не бих казал, че сега жизненият ми път е тръгнал в друга посока. Общественият посредник не участва в партии, но трябва да носи подчертан политически авторитет и широка обществена известност.
- Каква беше ролята на Обществения посредник през тези две години - само стената на плача ли бяхте за жалващите се граждани ? Знае се, че той по принцип няма административни и разпоредителни права.
Разбира се, че не съм бил само „стената на плача“ за искащите и чакащите справедливост. Институцията на Обществения посредник трябва да се изправи като стена пред проявите на лошо администриране, независимо от кои етажи на общинските органи идват те. Вярно е, че Общественият посредник няма никакви разпоредителни права - той не може да взема административни решения или да обезсилва взетите вече решения. Но неговите предложения и препоръки за възстановяване на нарушени права на гражданите или за отстраняване на причините, водещи до такива нарушения, както и посредничеството при административни спорове - всичко това са силни демократични средства. Общественият посредник няма власт, но има влияние! Стига да го има като лично качество! Така институцията се изгражда като ударна демократична система.
- Какви други качества трябва да има един Обществен посредник?
Казах вече за свободата и способността да общува с цялата административна йерархия. Освен това, не е достатъчно само да се позовава на правилника и законите, защото ги е чел, а да настоява за тяхното прилагане от гледище на принципите на правата и свободите на хората. Не едното против другото, а двете заедно!
- Общественият посредник се избира от Общинския съвет, подчинен ли е на някого?
Общественият посредник е независима несъдебна институция с високо място сред останалите институции в общината, но не е в тяхната служебна йерархия. Той не се подчинява на никого и не е под ничие настойничество. Никой не може да си позволява да му дава инструкции и нареждания или пък с тих шепот да му се правят ведомствени и някакви партийни внушения. Това е изключено! В същото време да не се забравя, че Общественият посредник се избира от Общинския съвет, макар че не е орган на същия. Той не е някаква абсолютно безконтролна институция или свободно летящ електрон. Защото е натоварен с права да брани правата на хората в общината. Моето разбиране е, че в местната форма на управление, каквато е установена у нас, Общественият посредник е в най-широкия смисъл на думата подвластен именно и само на Общинския съвет. Пред него той прави годишни доклади и анализи за дейността си.
- Бихте ли коментирали някои от случаите, свързани с жалби и сигнали на граждани, на които сте оказали съдействие през изтеклия мандат ?
Всички въпроси, които стигат до Обществения посредник, се отнасят до нечии човешки и граждански права. Не само когато те са нарушени от административни органи и лица, а даже когато са само застрашени! Жалбите и сигналите на хората отразяват цялото разнообразие и тревоги на човешкия живот. Много са оплакванията от социално естество - нарушаване на трудовите права, ползването на социални услуги и т.н. Голяма част от гражданите идват само за консултации, с цел да бъдат навигирани по правилния начин и ред. За съжаление, има жалби и сигнали извън или на ръба на правомощията ми, както и по неизпълнени влезли в сила съдебни решения! И в това отношение, както междувпрочем по всички жалби и сигнали, с моя макар и малък екип правим проверки, установяваме истината, съдействаме да бъдат по демократичен начин възстановени засегнатите права на гражданите.
- Все пак нещо по-конкретно за свършеното от Вас през тези две години?
Съгласно чл. 17 от Правилника „Общественият посредник е длъжен да не разгласява обстоятелства за поставените пред него въпроси, подадени жалби и сигнали, които са му станали известни във връзка с осъществяване на правомощията му“. Това правило обаче важи само за редовно подадените жалби и сигнали, които не са анонимни! В периодичните тримесечни анализи и годишни доклади, които са публични, подробно съм описал случаите и предприетите действия по тях. Но за тези, които са нямали възможност да следят публично изнесените данни, искам да споделя, че философията на дейността на Обществения посредник не е да има количество при жалбите и сигналите, а точно обратното - чрез водената от него политика да внася респект в администрацията, която чрез самоконтрол да не си позволява да нарушава правата и свободите на гражданите.
- Г-н Димитров, появиха се коментари, че офисът Ви е прекалено луксозен, на топ място…
Винаги съм казвал, че въпросът за седалището на институцията „Обществен посредник“ не е въпрос на битов лукс, а преди всичко уважение към достойнството на гражданите, които идват да поставят своите въпроси, да подават молби и да търсят съвети. Редно ли е търсещият помощ гражданин да се навежда пред някакво гише и да протяга треперещи ръце, за да подаде жалбата си?
През тези първи две години на мен се падна честта и ангажимента да изградя, както се казва от нулата, една нова институция, която да стане разпознаваема за гражданите - на първо място като локация и комуникация, да се подберат и обучат сътрудници, за да бъде приемната на обществения посредник ефективно работеща.
Ние се помещаваме на ул. ,,Олимпи Панов‘‘8. Помещението е държавна собственост, предоставено за офис на Обществения посредник за срок от 10 години с любезното съдействие на областните управители Анатоли Станев и Драгомир Драганов, по настояване на кмета на Община Русе Пенчо Милков. По отношение на вътрешния интериор и обзавеждането, не е тайна, че се постарах изключително много. Докато бях председател на КТ „Подкрепа“-Русе в продължение на 12 години и като директор на Инспекцията по труда, кабинетите ми винаги са се отличавали със забележителни интериорни решения, което, без да се хваля, е било моя лична заслуга.
- Г-н Димитров, накрая кажете нещо във Ваш стил.
Ще повторя себе си, като кажа, че задачата на Обществения посредник е да изгради една висока и здрава стена. Но не като стената на плача в Йерусалим - на чакащи и молещи се хора. А здрава стена пред незачитането на човешките права на гражданите, в която да се разбиват проявите на лоша администрация. Която, честно казано, все още се разхожда не само в сутерена, а по всичките етажи и коридори на властта. Уви!
* От нордически: umboðmaðr - „упълномощен“
Напиши коментар