Пламен КАЛИНОВ
В Русенската художествена галерия беше открита уникална по рода си изложба с екзотичното име: „ДАДА 100 – Тристан Цара и неговият свят“. За първи път в Русе се появяват толкова масирано произведения на водещи фигури и творци от скандалното за някои артистични среди изкуство Дадаизъм. Частният колекционер Томас Емерлинг с готовност и отзивчивост допусна безценните екземпляри от сбирката му да гостуват в Русе. Тази първа по рода си експозиция в нашия град е част от многопластовия афиш на Дните на културата, изкуството и образованието „Елиас Канети“, които се провеждат под мениджмънта на Общинското предприятие „Русе Арт“. Проявата е също така в програмата на успоредно провеждащия се в Русе Международен литературен фестивал, Русе 2016, организиран от МД „Елиас Канети“.
Откриването на изложбата „ДАДА 100 – Тристан Цара и неговият свят“ във вторник вечерта привлече интереса както на хора от артсредите, така и на много ценители. Своеобразен домакин беше проф. дфн Пенка Ангелова, дългогодишен председател на МД „Елиас Канети”. В откриването участва и Мариан Савов, директор на ОП „Русе Арт”. Специално за церемонията беше дошъл и доц. д-р Стефко Бурджиев, областен управител. Тук бяха и известните в Европа колекционери Томас Емерлинг и Александър Волман, директорът на Галерията Елена Великова, почитатели на художественото изкуство и познавачи на дадаизма, като своеобразно художествено направление в света на изобразителното изкуство.
В изложбата „ДАДА 100 – Тристан Цара и неговият свят“ са представени 35 литографии на колосите на дадаизма Анри Матис, Андре Масон и Ханс Арп, в оригинал, както и реплики/копия на невероятния Пабло Пикасо.
Артистичната формула на Дадаизма се „ражда” в началото на XX век в швейцарския град Цюрих. Това е своеобразна художествена революция в доминиращите дотогава представи за изкуството и неговите похвати да общува чрез посланията си с публиката. Дадаизмът бързо печели международна популярност, може би защото наистина е нещо ново, предизвикателно и провокиращо към размисъл.
Като радикална проява на авангарда от първата половина на ХХ век, от цюрихското кабаре „Волтер“ направлението се разпространява в Ню Йорк, Берлин, Кьолн, Хановер и Париж. В т.нар. движение „Дада” членуват поети, художници, философи, танцьори, артисти от различни части на Европа.
Името е избрано на случаен принцип от речника и е пояснено от поета Тристан Цара в неговия „Манифест” от 1916 г. Думата „дада” съществува в различни езици с различни значения като: детско конче, бебешко говорене, положителен отговор и т.н. Тристан Цара озаглавява по този начин списанието, което издава и което всъщност определя наименованието на цялото движение.
Възникнал като реакция срещу Първата световна война, Дадаизмът се характеризира с нихилистично отношение към красотата, отрицание на естетичните норми, западната култура и ценности. Отхвърлянето на всички традиционни художествени рамки, канони и ограничения води до разчупването на модела в литературното творчество и промяна в изобразителните техники. Новите художествени идеи не могат да бъдат претворени чрез старите изразни средства. Централен елемент на това, определяно от мнозина като „анти изкуство” са колажите, фотомонтажите и асемблажите.
Творците дадаисти споделят убеждението, че художникът не е създател на естетически стойности. Дада има антикомерсиална насоченост – по-важни са идеите на автора, отколкото самата творба. Движението дава тласък на концептуалната тенденция в изкуството на ХХ век, трансформира се в други форми на модернизма и поставя началото на постмодернизма.
Тримата художници - Анри Матис, Андре Масон и Ханс Арп, които са автори на някои от най-известните творби на импресионизма и експресионизма, дават своя съществен принос за развитието и на дадаизма. Обединяващата връзка обаче между тях е именно приятелството им с румънския/френски поет Тристан Цара, чието име присъства като кодов знак в заглавието на гостуващата експозиция.
Изложбата „ДАДА 100 – Тристан Цара и неговият свят“ всъщност показва на публиката три книги със стихотворения на Цара - "De nos oiseaux" – От нашите птици, "Midis gagnés" – Повече следобеди и "Terre sur Terre" – Земя върху Земя. Изложени са и страниците на модерното тогава списание „Transition № 23” – Преход № 23, които са илюстрирани от знаменитата тройка. Експонатите в изложбата са от частната колекция на Томас Емерлинг.
При откриването на експозицията областният управител Стефко Бурджиев благодари на организаторите за поканата и изрази своето задоволство от провеждането на Международния литературен фестивал Русе 2016. Той подчерта, че чрез творчеството на Тристан Цара русенци имат възможност да се докоснат до малко показвани до този момент рисунки на четирима световноизвестни художници. Областният управител благодари специално и на Томас Емерлинг за предоставените от него творби, които ще останат в Галерията на „Борисова” 39 до края на месеца.
Напиши коментар