Във времето на плановата икономика преди 1989 г. държавните предприятия разполагаха с огромни отдели, които се наричаха ТРЗ (труд и работна заплата), оглавявани от началник отдел. Шефът, когото работниците със строхопочитание наричаха "ТРЗ-то", се разхождаше с папки в ръце, а в кабинета му се влизаше по изключение.
Цяла армия чиновнички под негово ръководство изготвяха и обработваха всички документи, свързани с трудовите отношения на работещите. Отговарящите за личния състав изготвяха трудови договори, документи за промяна на трудовите отношения, заповеди за отпуски и пр. В другия отдел се изчисляваше отработеното време, трудовите възнаграждения, осигуртилните вноски и данъците и заплатите, които трябва да получи всеки работник.
С навлизането на частната инициатива финансовото и счетоводно обслужване на фирмите, особено на по-малките, бе поето от счетоводни къщи, които поеха и услугите по ТРЗ Личен състав. Така счетоводство и ТРЗ като че ли станаха едно и също, като последното бе неглижирано за много дълъг период от време. За утвърдените фирми, които държат на персонала си, обаче, работата по администриране на осигурителните и трудови отношения е от ключово значение. Чрез нея се гради доверие към работодателя. Вече и фирми с малък брой наети служители търсят специалисти със задълбочени познания в социалното осигуряване и трудовото право.
Търсенето на квалифицирани експерти в областта на трудовото право създаде огромен интерес към различни курсове, насочени към тази професия. ТРЗ за начинаещи, курсове за надграждане на знанията и повишаване на квалификацията.
За един специалист ТРЗ е от голяма важност да има отлична теоретична подготовка, да може да ползва ТРЗ програма. След това е необходимо непрекъснато да следи промените в динамичното социално законодателство.
„Модерния термин“ на тази интересна работа можете да срещнете като payroll – в буквален превод означава „ведомост“. Ведомостта е един от документите, които ТРЗ експертът създава (изготвя) и реално представлява списък на работещите със сумите, които трябва да получат като заплащане за своя труд.
Зад работата на специалистите по ТРЗ стоят социалните права на всеки работещ и задължението всеки доход да бъде обложен с данък (с парите, които плащаме като данъци функионира социалната система на държавата).
Всеки, който осъществята трудова дейност задължително трябва да плаща социални осигуровки – това е както задължителната застраховка, само че се плаща към държавните фондове.
Когато работим – имаме тази задължителна застраховка (с нея се покриват рискове като заболяване, майчинство, безработица, трудова злополука, здравни грижи, старост и смърт).
Специалистът по труд и работна заплата трябва да изчисли размера на осигурителната вноска (за всяко едно лице) и да уведоми (чрез различни декларации) компетентните държавни институции за дохода на лицето. Също и какви осигурителни вноски данък дължи – и самото работещо лице и неговия работодател.
Напиши коментар