Световният тромпетист Орбърт Дейвис: Ние творим нов музикален език в нов свят и това ни прави щастливи

Всъщност в Русе от Чикаго гостува „ударната”, най-повратлива и мобилна част от музикантите на феноменалния чикагски оркестър, известен по цял свят със смелите си музикални решения и нови трактовки на класическата музика

Снимки: Бряг

Пламен КАЛИНОВ

Много контактни и типично по американски отворени към другите, джазовите класици-интерпретатори от Chicago Jazz Philharmonic направиха стопроцентово професионална и неподражаемо красива трансформация от света на динамичния 21-и век към необятните пространства на т.н. „Трети път” в музиката.

Става дума за нещо, което е много модерно и  много креативно като концепция, защото утре, от 19.00 ч. в 57-ото издание на „Мартенски музикални дни” предстои уникален концерт, за първи път в подобен формат у нас,  наречен „Джазът среща класиката”.

Както съобщи в началото на брифинга с американците директорът на фестивала Ива Чавдарова: „Това е концерт, който подготвяме повече от една година, за да стигнем вече до финалната права и да го реализираме в рамките на това фестивално издание, за което искам специално да благодаря на нашите американски гости и на участниците в проекта от България”.

Всъщност в Русе от Чикаго гостува „ударната”, най-повратлива и мобилна част от музикантите на феноменалния чикагски оркестър, известен по цял свят със смелите си музикални решения и нови трактовки на класическата музика, която запазва всички свои характеристики, но е вплетена в свободния и неподражаем ритъм на джаза. 

Иначе в Chicago Jazz Philharmonic свирят 60 души, а това е уникално и напълно свободно в общото си мислене джаз-симфонично семейство, което винаги е готово и способно да направи красиви неща, но също така винаги предварително обсъжда музикалния сет или върши всичко това концептуално в хода на свиренето по изтощителни, но зареждащи с нов дух репетиции, уточни ръководителят на формацията Орбърт Дейвис.

Моторът на Чикагската джаз филхармония Орбърт Дейвис е тромпетист от световна величина, носител на наградата Emmy, преподавател по тромпет, „архитект” на стотици музикални проекти за колаборация между джаза и класиката. Усилие,  което иска да приобщава все повече и все повече младите хора към   музиката на 21-ото столетие в калейдоскопичната и пъстрота, с цялото и великолепие и наследени традиции.

Ето обаче какво още сподели виртуозът Орбърт Дейвис: „Джазът и класиката са като горенето на въздух, вода и петрол едновременно, това е нещо като горелка над петролен кладенец. Вече е време конюнктурата в музикалния свят да се промени, да се разчупи строгата профилирана насоченост на различните видове оркестри. Всъщност, ние събираме да свирят класически и джаз музиканти, за да могат да сътворят един нов език, един нов свят. И това, което се получава като краен резултат, е ПРОМЯНАТА! Говоря за промяна по отношение на вътрешния мироглед към музиката у хората, но дори и по отношение на цялостния им светоглед и философия, аз мисля изобщо за промяна във връзката на съвременния човек изобщо с музиката като една от творческите дейности на цивилизацията. В крайна сметка, както животите на всички хора, на отделните индивиди, така и музиката, музикалните стилове и жанрове се променят. С други думи казано, нека да си го представим и по този начин- това е като меню с пилешко, в което може да има десетки варианти. А в музиката има определено съотношение на нотите. Така че, когато съчетаваме класиката и джаза, ние всъщност слагаме в музикалното меню нови подправки, своите подправки. Работата с джаз музиканти и класически изпълнители във формация като Chicago Jazz Philharmonic е работа на един перфектен музикален организъм. Ние сме изработили това усещане с годините и се надявам на концерта това да се усети от публиката”, каза Орбърт Дейвис.

Утре вечер на сцената в Доходното вероятно ще се „разрази” буря от внезапни неподозирани изненади и нетипичен, несвойствен ритъм, а главните действащи лица според програмата на концерта са: Русенска Филхармония; Биг Бенд Русе; Солистите на Chicago Jazz Philharmonic: Стийв Ейсен, саксофон/флейта; Ърни Адамс, перкусии; Леонардо Лопез Варади, пиано Джон Моулдър, китара; Зара Захариева, цигулка; Стюарт Милър, бас; Диригент и солист Орбърт Дейвис, тромпет.  Със специалното участие на Любомир Денев, пиано и Теодосий Спасов, кавал; Продукция: Марк Инграм; Звук: инж. Роджър Хейс и Мултимедия/ видео: Артър Търнбул.

Както става ясно, в описаното по-горе стълпотворение от музиканти, в преливането на стилове и сетове, ще се прокрадне елегантно и неподражаемо онази златната нишка от космическия талант и интерпретативна градивност на „Новия Орфей” Теодосий Спасов.

Така във вечерта на големия „експеримент” ще имам шанса и удоволствието, заедно с американците от Chicago Jazz Philharmonic да извървим   „Третият път” към дълбинните пространства на музиката и да го направим с любопитството и магнетизма на свободни хора в Града на свободния дух, където продължава емоционално въздействащата приказка на 57-мия Международен фестивал „Мартенски музикални дни”.

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори