Пламен КАЛИНОВ
Русенската детска опера има свое детско лого, което беше избрано чрез специално проведен конкурс. По този повод Държавна опера - Русе покани на брифинг медиите, за да оповести повече подробности за конкурса. Русенската детска опера, като творческо отроче на оперно-музикалния театър, набира сериозна постановъчна енергия през последните години и е похвално, че мениджмънтът на операта полага усилия да създаде всички условия за реализация и изява на малките творци и бъдещи големи продължители на оперното изкуство в нашия град. Така се случи и с обявения международен конкурс за лого на малката опера, който, според ръководството на Държавна опера-Русе е дал неочаквано добри резултати и за участие в надпреварата са се регистрирали 20 творци, между които дори и художници-дизайнери от екзотичната дестинация Кот д'Ивоар, известна още и като Бряг на слоновата кост.
Представянето на 10-те проекти, номинирани в надпреварата от общо 20 работи, направи Пламен Александров, заместник - директор на Държавна опера - Русе. В състезанието за графичен знак на Русенската детска опера наистина са участвали много силни творби, като конкуренцията е била със „смазващо” световно равнище на проспектите и графичните рисунки, предложени от авторите, които са се придържали към почти всички гледни точки и изисквания на съвременния дизайн. В интерес на истината, видяхме блестящо подготвени проспекти с графични и цветови решения, достойни за награди, но в края на краищата спецификата на малката опера и изискването логото и да бъде в пряка връзка (най-вече графично-смислова) с логото на Държавна опера-Русе, все пак е натежало при избора на победителите в съревнованието.
Ето какво каза по този повод Пламен Александров: „ Детската опера в момента е може би най-любимата ни рожба и слава Богу, тя се развива прекрасно. След като творчески се идентифицира и наложи в културното пространство, нормално беше да искаме малката опера да има и свое истинско лого. Условието, което поставихме беше едно-единствено- в конкурса да участват дизайнери до 25-годишна възраст. Нямаше никакви ограничения за форматите и начина на представяне на идеите. И беше прекрасно, че в конкурса се включиха както професионални дизайнери, така и млади хора, които са все още на ученическата скамейка, но демонстрират великолепна творческа зрялост и пълнота на идеите. В крайна сметка победителят беше избран наистина след сериозна подборка и консултации с професионални дизайнери, които са извън обсега на Държавна опера-Русе, ползвахме графични специалисти от известни издателски фирми и специалисти по печат, които определиха победителя и неговите двама подгласници”, уточни Пламен Александров.
Ето и имената на допуснатите до финалния кръг: Драгомир Мутафов; Ивона Иванова; Елица Георгиева (3-то място); Джошуа Джухаз; Лилия Барденова; Николай Манчев; Пламен Първанов; Румен Поибренски; Наталия Георгиева (втора награда); и победителят в конкурса Матей Деведжиев, чието послание беше пуснато на мултимедия по skype-връзка.
Ето какво казва за себе си нашето момче, което е от Русе и е последна година студент по графичен дизайн във Великобритания: „ Много отдавна исках да оставя отпечатък в русенската, в българската култура и това беше най-големият ми шанс да го направя. Самата естетика на едно лого на опера е много интересна и беше много забавно да работя по проекта. Използвах формите на лирата от оригиналното лого на Голямата опера, като стилизирах изображенията и се получи една много приятна „марка”, а в струните на лирата сложих трите деца, които са се прегърнали и пеят заедно. Исках логото ми да показва, да подсказва по артистичен начин на младите хора, че този свят-оперният!-съществува. А иначе много, много ми се иска да съм в България, но Великобритания ми показа света и от другата страна, макар че все още нямам представа как точно стоят нещата с дизайна и това сложно изкуство в родината ми.”
Победителят в конкурса за лого на Русенска детска опера получава специалната награда на Държавна опера-Русе, която се изразява във възможността да посещава безплатно, през целия сезон, всички спектакли в музикално-оперния ни театър, включително и на гостуващите състави, както и участията на трупата извън Русе. Класираният на второ място има пропуск за всички представления на операта, русенска продукция. Третият в състезанието ще може да се възхищава безплатно на всички премиери през този сезон в Операта.
Напиши коментар