На 17 юни, от 19.00 часа на Камерна сцена „Опера-фоайе“ в русенския оперен театър ще се играе световна премиера на моноспектакъла „Човешкият глас“. Произведението е на френския композитор Франсис Пуленк (1958). Партитурите са написани по едноименната пиеса на друг не по-малко известен французин - Жан Морис Йожен Клеман, популярен повече с артистичното си име Жан Кокто. За разлика от оригинала, в Русе емблематичният и много модерен спектакъл ще бъде изпълнен за първи път в световната практика не от жена, а от мъжки оперен глас.
По този повод тандемът, който работи над постановката - изпълнителят Георгиос Филаделфевс и режисьор-постановчикът Пламен Бейков, дадоха брифинг за медиите. Всъщност, на пресконференциите винаги излиза по някоя новина, защото преди две седмици ние съобщихме за работата на Филаделфевс и Бейков, но този път ще прибавим нови щрихи от авансовия прочит предпремиерно на някои детайли по спектакъла.
Най-напред трябва да подчертаем, че „Човешкият глас” е режисьорски дебют на Пламен Бейков, който коментира, че идеята да се заеме с режисьорски ангажимент към това заглавие е провокирана от включването на творбата в репертоарния план на Операта. После стигат до концепцията да ретранслират историята на Кокто в сюжетна развръзка от разговор по телефона за раздяла между двама влюбени мъже. Дързостта на хрумването провокира тандема Филаделфевс-Бейков да се захване с реализацията. Ето какво сподели още режисьорът: „Композиторът е нарекъл това произведение „лирическа трагедия”. Придържахме се строго към оригинала, но аз забелязах, че композиционните елементи на произведението са изцяло или почти доближават стилистиката на древногръцката трагедия. Без да премълчавам, искам да споделя, че за първи път с женски глас тази особена опера е поставяна в Русе през 2007 г. Ние просто осъществяваме една приемственост, но този път разказваме историята на раздялата по телефона между двама влюбени мъже. Много ангажиращо е, защото тези хора, забелязал съм, имат едно притеснение от своя избор да си партнират интимно извън общоприетия, природно утвърдения начин, в този смисъл това бе и предизвикателството, което ни амбицира да бъдем много внимателни и деликатни, и да задълбочим драматизма на случващото се в моноспектакъла…”
Според Георгиос Филаделфевс, преживяването на сцената за него е отдавна търсена провокация и още: „Сопрановата височина, фалцетът, който все още съм съхранил, са изпитание за теноровия ми глас, но аз съм сигурен, че ще успея да го направя по моя начин, след много старателно пеене, за да запазя досега този специфичен регистър. Искам да кажа на публиката, че това, което ще види на премиерата, е част от живота, нещо истинско и много драматично. Всъщност, почти като на филм, в една стая ние ще изиграем и ще изпеем последните минути на драматичен разговор, който може да се случи или се е случвал с всеки, роден на този свят. Няма нищо скандално. Акцентът е в текста, в играта, в режисурата, в чистотата и честотата на преживяването, което ни връща много назад, към дълбоко човешки и разтърсващи преживявания”, сподели контратенорът Филаделфевс.
Ще отключи ли все пак моноспектакълът „Човешкият глас” своеобразната „Кутия на Пандора”, т.е. ще предизвика ли полемика, ще провокира ли вниманието на оперната критика, и дали изобщо ще бъде забелязано усилието на Русенската опера с този смел и много рискован експеримент? Това са част от незададените ми въпроси към иначе много добре синхронизирания творчески екип, в който двама колеги от сцената - Бейков и Филаделфевс, са работили за нещо наистина оригинално и съвсем ново в световната оперна практика. Отговорите ще се опитам да интерпретирам след спектакъла. По-важното в случая е, че този опит, макар и скромен, по думите на Пламен Бейков, е един принос към съкровищницата от много първи неща, създадени в Русе. Спектакълът има амбицията да открие по нов начин максимата, че любовта на всеки индивид е част от очарованието и любовта към останалите човешки същества. Клавирният акомпанимент в „Човешкият глас” е на пианистката Божена Петрова. В музицирането на спектакъла също има изненади, но те са за публиката, която ще посети това наистина световно музикално събитие на сцената на Русенската опера. Втората премиера на „Човешкият глас” ще бъде на 5 юли, когато е роден Жан Кокто.
Напиши коментар