Плевенската филхармония с един по-различен концерт!

Трио в състав: Нина Стоянова и Деница Златева – цигулка, Десислава Костова – виолончело Снимки: авторът

Много интересна програма поднесе квартет „Апасионато” на 8 юни в зала „Катя Попова”. Нина Стоянова и Деница Златева – цигулка, Момчил Мончев – виола, и Десислава Костова – виолончело, заедно със своите колеги – солистите на Плевенската филхармония Аспарух Иванов – обой, Здравко Иванов – кларинет, Георги Попов – фагот, и Владислав Христов – валдхорна, и специалното участие на Стилиян Цанков – контрабас, изпълниха за първи път в България Октет оп. 96 от Антонин Рейха. Нина Стоянова и Деница Златева представиха цигулков дует от Шарл Берио № 3, а заедно с Десислава Костова – Лондонско трио № 1 от Йозеф Хайдн – произведения, близки в интонационно отношение до музиката на Рейха.

Като че ли самото име на струнния квартет „Апасионато” (ит. appassionato), което в превод означава „страстно, развълнувано”, подготви публиката за характера на музиката, която бе включена в концертната програма, и за отдадеността на изпълнителите – изявени музиканти от Плевенската филхармония. Създаден през 2010 година, когато Нина Стоянова става концертмайстор на оркестъра, квартетът включва в своите концертни програми произведения от Хайдн, Моцарт, Перголези, Берио, Шуберт, Цезар Франк и др. „Обичам камерната музика – сподели Нина Стоянова – и през цялата ми практика в Русе и София съм свирила в камерни състави. Нямаше как тази любов да секне, когато дойдох в Плевен. Познавах Десислава Костова, исках да свиря с нея и така се създаде квартет „Апасионато”." Камерната музика, която е най-съвършената форма на музикалното изкуство, предполага наличие на комуникация между изпълнителите. Камерният ансамбъл е една демократична общност, в която „участниците мислят в една посока, енергиите им се сливат и в същото време запазват индивидуалността си”, каза Стоянова. За нея симфоничната музика е голямо, монументално платно, а камерната е съкровена и изразява личното, което всеки носи в себе си. Тя изисква специална нагласа от музиканта, който е солист и същевременно част от ансамбъла. В класическата музика, независимо за какъв състав е тя, няма нищо лесно, но колкото по-малко са изпълнителите, толкова по-трудно става. „Бих споменала, че дори апликатурата (в превод „пръстовка”), която е специфична, няма аналог нито в оперната, нито в симфоничната музика.”

Идеята да се включи в концертната програма Октет от Антонин Рейха е на Владислав Христов – първи валдхорнист на Плевенската филхармония. Когато доц. Алипи Найденов намира нотите и ги изпраща в Плевен като подарък, ансамбълът започва работа: в началото поотделно – струнен квартет и духовите инструменти... Два непълни месеца, при това наситени с много концерти на оркестъра, са необходими на музикантите, за да научат и изпълнят тази изискана и красива музика.

Много колеги и приятели на класическата музика уважиха събитието. „Още на първия концерт на квартет „Апасионато” в художествената галерия „Дарение Светлин Русев” се събра много публика и тогава си помислих, че в Плевен има истински почитатели на камерната музика – продължи Нина Стоянова. - Това стопля душата на всеки музикант...” На личния си профил във Фейсбук тя написа: „Сърдечно благодаря на всички колеги, с които музицирахме вчера! Истинско удоволствие беше да свирим заедно тази брилянтна музика. Благодаря и за професионалния репетиционен период – всички бяхме равни, всеки казваше мнението си и се вслушвахме в него, проявявахме разбиране за ангажиментите си... нямаше състезания, борба за надмощие – имаше само музика! Благодаря и на маестро Славей Тинчев, който отдели от времето си и много ни помогна да осмислим произведенията по отношение на темпа, метроритъм, баланс! Бъдете здрави, колеги, вие сте истински професионалисти!”

Августина СЕРАФИМОВА

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори