Плевен: Мариана Цветкова, Цветана Бандаловска и пианистът Йовчо Крушев поднесоха музика от най-висока класа

В концерта „Прекрасен ден, вълшебен ден” плевенската публика ги откри в нова светлина

Снимка: авторът

В песенен концерт под надслов „Прекрасен ден, вълшебен ден” световноизвестните оперни прими Мариана Цветкова и Цветана Бандаловска – солистки на Софийската опера, в акомпанимент на именития пианист Йовчо Крушев поднесоха музика от най-висока класа. С вдъхновение те представиха романси от Сергей Рахманинов и песни от Йовчо Крушев.

В края на март т. г. Плевенската филхармония отбеляза 60-годишнината на проф. Йовчо Крушев и за първи път на сцената в зала „Катя Попова” прозвучаха две негови песни, изпълнени от Цветана Бандаловска. Камерният концерт на 9 май ни потопи в специфичната атмосфера, която носят песните на Йовчо Крушев и романсите на Рахманинов. Плевенската публика, която познава тримата забележителни музиканти от изявите им с Плевенската филхармония, ги откри в друга светлина – изразителна и изтънчена чувствителност, професионализъм, съчетан с голяма любов към музиката и ансамбловото музициране. Романсите на Рахманинов по стихове на Пушкин, А. Толстой, И. Бунин, Тютчев, М. Давидов и др., съперничат по своята популярност на клавирните произведения на композитора, но не звучат често на плевенска сцена. Мариана Цветкова и Цветана Бандаловска чудесно си партнираха с Йовчо Крушев и проникновено пресъздадоха лиричните чувства и настроения, характерни за повечето от тях. Ярко се откроиха драматичните „Полюбила я на печаль свою” и „Ночь печальна”, изпълнени от Мариана Цветкова, невероятната естественост и простота в „Сирень” и експресивната печал в „Не пой, красавица”, изпълнени от Цветана Бандаловска.

Песните на Йовчо Крушев „Защо”, „Зари” и „Прекрасен ден, вълшебен ден” по стихове на Лермонтов, А. Фет и Антон Делвиг, както и „Душата ми е стон” по стихове на Яворов и оригиналната Vocalizzo per due voci (композирана през 2016), позволи на присъстващите в зала „Катя Попова” да се потопят по-дълбоко в света на твореца. Доц. д-р Николай Моцов, който има докторат върху вокалното творчество на Йовчо Крушев, много точно ги определя като „вокално-инструментални монолози”. Последните три песни, изпълнени ансамблово от Мариана Цветкова и Цветана Бандаловска с художествения съпровод на композитора, се превърнаха в естествен завършек на този съкровен поетичен концерт. Последвалото изпълнение на бис – романсът „Пролетни води”, оп. 14 № 11 от Рахманинов, потвърди мисълта на Виктор Юго, че „Музиката изразява това, което не може да бъде изказано с думи, и това, което не може да остане неизказано”.

Възхищение и респект, аплаузи и очакване за нови срещи с изкуството на големите български музиканти на плевенска сцена.

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори