Пенчо Милков е роден през 1978 г. Завършил е Юридическия факултет на Русенския университет. От 2013 г. е доктор по право. Работил е като адвокат по гражданско, търговско и административно право. От 2011 г. до 2017 г. е общински съветник в ОбС - Русе. Има диплом от Института за социална политика, а през 2017 г. става и магистър по национална сигурност и отбрана във Военната академия „Г.С.Раковски“ в София. На парламентарните избори същата година Пенчо Милков е избран за народен представител от Русе в 44-то НС. Бил е член на постоянните комисии по правни въпроси и по вътрешна сигурност и обществен ред. Съвносител на 25 законопроекта и един от най-активните народни представители по брой изказвания, заявени позиции и въпроси към министри. На 3 ноември 2019 г. е избран за кмет на община Русе, а през ноември 2023 печели втория си мандат.
***
- Здравейте, господин Милков! По лесно ли Ви е сега, през втория мандат, като кмет?
Не мога да кажа, че е по-лесно или по-трудно. Не са това катериите, но все още е много вълнуващо и всеки един ден отивам с нетърпение на работа. И това не го казвам, защото ми вземате интервю, а защото го усещам така.
- Кои са основните приоритети, по които работихте през първата година от този мандат?
В моето съзнание, независимо от мандатите, времето, през което аз съм кмет на Русе, е един непрекъснат бяг за промяна на средата, в която живеем. Първо започнахме с видимата среда около блоковете и парковете, там, където живеят и работят обикновените хора.. Вие виждате, ремонтират се улици, булеварди, между блоковете. Въпреки че две години градът бе парализиран заради ВиК цикъла, към който Община Русе нямаше отношение. Ако този процес беше организиран по-добре, щеше да нанесе на хората много по-малко неудобства, но това е друг въпрос. В момента Общината асфалтира улиците. Голяма част от ремонтите се правят от ОП „Комунални дейности“. Аз заварих това предприятие със стара техника, с деморализиран персонал. Ние обаче го капитализирахме - покачват се възнагражденията, има човешко отношение към служителите, закупува се нова техника, започнахме дейности, които никога предприятието не е изпълнявало в такъв мащаб. Сключихме договор с външни фирми за текущи аварийни ремонти. Освен пари от общинския бюджет, получаваме и пари от държавата. В момента пак сме одобрени за финансиране за пътя Русе - Николово и Николово - Червена вода. Близо 8 милиона лева от държавния бюджет получихме за ремонта на улиците „Плиска“, „Доростол“, „Солун“ и „Тулча“. „Солун“ я направихме преди изборите. Умишлено обаче задържах работата за другите улици, за да не кажат хората, че заради кампанията асфалтираме.
Наред с асфалтирането на улиците ще продължим с подобряването на градската среда, междублоковите пространства, нови паркови зони ще направим, фонтани, чешми. Цялото осветление беше сменено в първия мандат, в момента завършва последният проект. Започнали сме проект във всяко едно населено място да има общински фотоволтаици, които да захранят осветлението на тези малки селища.
- За Русе предвижда ли се такъв фотоволтаичен парк?
Многократно е имало предложение към мен да направим фотоволтаици в земеделски земи, но смятам, че това е грешка – като в Южна България, където стотици декари по склоновете на Подбалкана са във фотоволтаици. В Русе ние сме направили изчисления за плоските покриви на общинските сгради, а на някои детски градини и социални домове вече сме сложили с общински средства фотоволтаици. Но мен повече ми се иска да направим един по-голям проект с привличане на външен инвеститор, където Общината да даде терен, но не земеделска земя, и да получава процент от електроенергията. И тази електроенергия да се използва за градския транспорт, за уличното осветление и др.
През този мандат също трябва успешно да завършим строителството на двата плувни басейна, които сме започнали, както и други мащабни проекти в общината. Също така приоритет за нас е развитието на транспорта. През тази първа година от мандата общината стана единствен превозвач. Когато станах кмет, общинското предприятие имаше 31 тролея, в момента имаме 96 превозни средства, от които 35 са чисто нови електробуси, всичките с евро стандарт 5, климатизирани и пр. Мой приоритет беше увеличаването на пътуванията. Преди до кварталите автобусите и тролеите приключваха в 20:30 часа, а в момента транспортът до „Дружба“, „Чародейка " и „Здравец“ продължава почти до полунощ.
Кметската работа не е само срещи с хората
- Как оценявате премахването на частните превозвачи от обществения транспорт? В началото имаше трусове, гражданите се жалваха и до нас като медии?
Да, имаше трусове в началото и това е нормално. Когато влакът минава от едни релси на други, знаете как тръска. Още повече че ние трябваше да направим промяната, докато системата работи, за да използваме лятната ваканция на учениците. Що се отнася до частните превозвачи, аз не съм против частната дейност, но те станаха синоним на лоша услуга. Ако те в годините бяха закупували нови превозни средства с парите, които получаваха от Общината, може би нямаше да се стигне до тук. А те возеха хората при унизителни условия. Вече имаме потвърдено финансиране за промяна на всички автобусни спирки, в който влиза и поставянето на филтърни кубове на 10 големи кръстовища в града. Това е немска технология за изсмукване на фините прахови частици в реално време.
- Какво стана с прословутата такса смет, която бе вдигната и имаше недоволство от хората?
Когато секретарката я няма, и сам воинът е воин
Аз разбирам недоволството на хората, но градът ни не е райониран от години. Някой казва - аз живея на обръщалото на девятката, а плащам данъци все едно съм в центъра! Но това не е вярно - районирането на града стана единствено и само въз основа на сметосъбирането и сметоизвозването. От 1999 година градът ни беше разделен на 5 части и качеството на услугата, респективно, е било на 5 нива. Крайните квартали са получавали съвсем различно ниво на услугата, затова хората там са заплащали различни пари от тези в центъра. Сега обаче, независимо дали живееш в „Здравец“, или във „Възражане“, задължението на предоставящите услугата е едно и също: камионът трябва да мине всеки ден за боклука, за едрогабаритните отпадъци също. Договорът с почистващите фирми е такъв и вече няма разлика между този квартал и другия квартал. Когато аз през 2019 година станах кмет, още при първата ми среща с финансовата директорка (тя е същата и сега), тя ми се каза, че за да се балансира бюджетът, данъците трябва да се вдигнат още за следващата 2020 година. Аз го отложих за следващата. След това две години бяхме в условията на Ковид криза, след това война. В момента съм във втори мандат и дойде време да вземем правилните решения, не популярните. Още повече че като член на Европейския съюз страната ни трябва да спазва европейските стандарти…
- Но в Европа таксата за боклука се събира върху количеството, което отделното домакинство или фирма изхвърля? Защо не се въведе това и у нас?
Правилата в държавата в момента са такива, че такса битови отпадъци се начислява все още върху данъчната оценка на имота. Искам да го обясня това добре. През 2011 година в Закона за управление на отпадъците бе въведен принципът „Замърсителят плаща“, като до приемането на тази методика общините могат да събират такса битови отпадъци върху данъчните оценки на имотите. И ние това правим от 2011 година досега. През април миналата година Министерският съвет излезе с наредба общинските съвети на всяка община да приемат своя методика за събиране на таксите. Това противоречи на закона, затова аз, като кмет на община Русе, миналата есен оспорих тази наредба. Въз основа на моята жалба ВАС прие удължителен закон за още една година. Продължавам да смятам, че държавата трябва да приеме обща методика за всички градове. Гражданите трябва да разберат, че такса битови отпадъци не включва само събирането на кошовете с боклук, а включва почистване на обществените площи от снега, събиране на листата, косене на трева, чистене на шахтите и пр. Освен това в нея влизат и разходите за цялата дейност със събраните отпадъци, която сме длъжни да извършваме според европейския регламент – да имаме анаеробна и сепарираща инсталации. Така че да си културен с боклука, не е безплатно, а струва пари, които идват от данъците. А те в момента се изчисляват върху нищожните данъчни оценки на имотите. И ако хората са честни, трябва да признаят, че данъчната оценка на апартамента им е нереална. Многократно съм казвал, че когато държавата бездейства, кметовете са лоши. Защото ако държавата беше актуализирала данъчните оценки, хората щяха да плащат повече заради актуалността на данъчните си оценки, а не защото кметът вдига таксата. След това, ако държавата беше приела методика да плащаме за количество отпадък, хората щяха да плащат всеки за своето си количеството боклук и нямаше да им се струва несправедливо.
На строителната площадка на "Княз Ал.Дондуков-Корсаков"
- Да попитам и за въздуха, защото този въпрос тревожи много русенци…
Да започнем от там, че по информация на Министерството на околната среда и водите за миналата година Русе НЕ е сред петте града в България със замърсен въздух. Това показват измервателните уреди, а не че някой в София, в министерството ни мрази и има някакъв комплот срещу русенци. Просто уредите показват това. Осен това, за разлика от преди, вече имаме модерна станция, единствена в България, оборудвана с ДАОС система, която чрез оптика замерват химичните съединения без намесата на човек. След обществено обсъждане бе решено къде да бъде поставена. С това искам да кажа, че всички приказки за геноцид, че едва ли не Русе умира заради, въздуха са пресилени. За това трябва да говорят институции и специалисти, които са подготвени и имат информация за това. А не тревогите на хората за живота и здравето им да се използват за политически цели. БАН, университетите, министерствата на здравеопазването, на труда и социалната политика – те трябва да отговорят дали и как нивата на химичните съединения, които показва системата, въздействат върху здравето на хората. Ние всички усещаме отвратителните миризми, и аз, и моето семейство ги усеща, но когато уредите казват, че тези миризми нямат въздействие върху здравето, какво трябва да се направи.
Знам, че и сега, като четат това, много от тези, които използват темата за политически цели, ще възбудят троловете си да плюят срещу мене…
- Кажете ми какъв е проблемът с новостроящата се сграда на Ларгото, за която много се говори напоследък? До медиите бе разпратена жалба, в която се цитира и Вашето име…
Когато аз станах кмет, сградата на Ларгото беше построена на груб строеж в този й вид, какъвто е сега. Още от началото започнаха спорове от живеещите от двете страни. Аз мога да представя и писмата, които другата страна е пускала в общината, те не са по-малко цветущи от сигнала, който беше подаден наскоро до медиите. Всеки обвинява другата страна. Истината е, че има влязъл в сила инвестиционен проект, върху него е извършена оценка за съответствие, издадено е разрешение за строеж. В момента има повдигнат въпрос от съседи има ли отклонения от проекта при строителството. От своя страна инвеститорът е внесъл искане за приемане на сградата, по която, според него, има несъществени отклонения, които по закона за устройство на територията са допустими.
Премиерът Главчев на посещение в Русе след 1 януари 2025 г.
- Два етажа надстроени допустимо отклонение ли е?
Тези етажи и тази етажност на сградата са съобразно инвестиционния проект, одобрен, съгласуван и с издадено разрешение за строеж. Пак ще повторя – това разрешение за строеж е влязло в сила, преди да стана кмет.
- Но проблемът трябва да се реши по Ваше време, как възнамерявате да го решите?
Това, което общината ще предприеме по този казус, е да свика разширен експертен съвет от толкова на брой специалисти, колкото е необходимо, че въпросът да се реши най-сетне. Аз ще приема всяко тяхно решение, каквото и да е то. Трябва да се знае, че главният архитект е този, който подписва документа за приемане на сградата, не кметът на общината. В този смисъл споменаването на моето име в случая е абсолютно неправилно.
- Защо напусна главният архитект Иван Ениманев, с което Общината за пореден път остана без титуляр на този пост? В сигнала до медиите се споменава, че причина за това бил казусът с въпросната сграда.
С тази тема в момента са спекулира доста. Главният архитект е пълнолетен човек, сам си взема решенията. Изрично съм разговарял с него и той пред мен изтъкна лични причини. Добре е и него да попитате. Но като цяло, аз за 5 години в Общината разбрах, че когато хората натрупат опит, знания и авторитет, те избират частната сфера. Защото тук една заплата, колкото и добра да е, е несравнима с това, което те могат да спечелят навън.
- Значи сега задачата да реши този казус се пада на новоназначения и.д. главен архитект?
Да, той трябва да свика този разширен експертен съвет и казусът да бъде обсъден от всички страни. В ЗУТ има различни постановки, които зависи как ще бъдат тълкувани. Трябва да кажа, че изпълняващият длъжността главен архитект Пламен Христов е млад човек, който освен познанията по специалността има изключителни човешки и трудови качества. В момента му е изключително трудно, защото е сам, друг архитект няма, затова сега сме в разговори да привлечем още един млад архитект.
- Ако все пак се стигнe до събаряне на двата спорни етажа, има ли такъв прецедент досега в Русе?
Разбира се, аз самият в практиката си на адвокат имах такъв казус, когато беше съборен един етаж на новопостроен блок до бившата сладкарница „Куба“.
- Кажете ми как този дълго чакан Шенген, според Вас, ще се отрази на градата ни?
Ние чакахме с нетърпение да се задействат всички правила на договора с Европейския съюз за нас и виждате, че още в първите седмици на януари огромен брой румънци започнаха да пътуват към Русе, русенци също тръгнаха натам. Безспорно това са позитивите, но трябва да оценим, че за България и Русе отварянето на сухопътната граница има две специфики. Първата е ремонтът на Дунав мост и втората е запазването на част от режимите за северната граница на България. Доста будряшки и превъзбурено се приказваше за влизането ни в Шенген и като че ли се забрави подчиненото изречение: че за северната граница още минимум шест месеца се запазва известен контролен режим. Втората е ремонтът на Дунав мост, който така или иначе трябва да бъде изстрадан. Тези две специфики, взети заедно, безспорно създават все още трудности и минаването на Дунав мост не е като да минеш по Дъговия мост, както някои си го представяха.
- Каква е колизията с този буферен паркинг, че се наложи екстрено премиерът Главчев да дойде за трети път в Русе?
Изключително ми е неприятно, че темата се използва от определени политически сили и граждани за политически цели. Когато аз станах кмет, това беше един от големите проблеми, с които се сблъсках. След една тежка катастрофа на Сръбчето, в която загина жена – аз бях там и я видях, реших, че трябва неотложно да решим въпроса с тия тирове по пътното платно. Започнахме да търсим начини за финансиране на такова съоръжение, което да поеме изчакващите камиони. Правителството на генерал Янев каза, че ще ни отпусне 3 милиона лева, които щяха да стигнат за построяването на малък паркинг за 75 камиона, което не решаваше проблема. Тогава обявих на пресконференция, че ще търсим инвеститор за изграждане на голям паркинг, като за целта Общината ще предостави безвъзмездно правото на строеж. Явиха се четири фирми, включително една от Русе. Русенската фирма изпрати инженер консултант, една седмица проверяваха, пресмятаха, накрая казаха, че нямат бизнес интерес. След това имаше публична процедура със само два критерия - колко ще се плаща на Общината на година и за какъв срок строителят може да направи съоръжението. Така се стигна до строителството на този паркинг, който събира 55-60% от камионите, които могат да дойдат и спрат при Дунав мост. Освен това до Дунав мост има още 17 паркинга и още 5 други, в които се събират общо към 300 камиона. Така за първи път паркоместата в Русе станаха повече, отколкото преминаващите камиони. Оставаше да се въведе организация камионите да изчакват на някой от тези паркинги, а не на пътното платно. При това камионите могат да спират на всички паркинги, не само на най-новия, който неправилно стана известен като „частния паркинг“. Ами те всичките паркинги са частни, аз не знам да има държавен паркинг! Изработен бе и софтуер, чрез който да се определя редът на преминаване на камионите през моста. Който е следил, знае, че година и половина тази система работеше ефективно и по булеварда нямаше чакащи тирове.
- Електронната система за изчакване на камионите на частната фирма, стопанисваща паркинга, ли е?
Да, и това условие беше заложено от Общинския съвет в договора - че задължение на субекта, който ще строи съоръжението, е да разработи софтуер за броене на камионите. Защото нашата основна цел беше не да построим бетонен паркинг, а да създадем организация на процеса. При това изрично беше записано, че когато държавата създаде свой софтуер, той веднага ще влезе в действие на мястото на стария. Такъв обаче не бе създаден, макар че, доколкото разбирам от информатика, не е нещо сложно и всеки студент, дори ученик от електротехникума може да го напише.
- Тази система на броене сега отпадна и камионите не са длъжни да изчакват на паркингите? Защо?
Не знам. Може би защото представата е, че когато влязохме в Шенген камионите ще преминават свободно през Дунав мост, като…през площада. Аз пак обясних, че
заради ремонта и заради това, че на северната ни граница все пак остават някакви контроли, ние трябва да бъдем предпазливи, но въпреки това след 6 януари
действието на системата бе прекратено.
- И какво се случва сега с камионите към Дунав мост?
Ами ако решат сами да влязат в някой паркинг, влизат, ако не – изчакват по булеварда, както беше преди. И така ще бъде, докато приключи ремонтът на моста и докато вдигнат всички контролни проверки.
- Но по Закона за движение по пътищата е забранено изчакването на МПС-та на пътното платно. Това за ТИР-овете при Дунав мост не важи ли?
Важи. Аз съм издал заповед за организация на движението на тежкотоварни камиони на територията на град Русе и в нея пише, че отговорност за изпълнението й възлагам на директора на МВР-Русе. А той си има по-големи началници от мен. Това е.
С каракачанките Мая и Аспарух
Снимки личен архив и в. "Бряг"
- Да поговорим за нещо по-приятно. Кажете в личен план как премина първата година от мандата Ви? Миналата година сключихте брак…
Да, така е. Трябва да кажа, че едно от най-приятните задължения в качеството ми на кмет е, когато мога да оженя някоя млада двойка. Радвам се, че това се случи и на мен. В мислите и действията си аз съм се стремял винаги да бъда честен и смятам, че ако живееш с един човек и двамата се обичате и държите един на друг, съвсем естествено е да се ожените. Аз вярвам в институцията на брака и макар че веднъж не успях да спася един, продължавам да мисля, че ако един човек е обичан и обича човека до себе си, трябва да поеме отговорност и да сключи брак.
- Децата радват ли Ви, на колко години станаха вече?
Да, много. И не просто ме радват, а ме изумяват понякога. Аз вече се грижа не за три, а за четири деца в семейството си - най-голямото момче Преслав е на 17 години, Емо е на 14, Борко е на 13, а Кокито през март ще стане на 12. И затова казвам, че аз говоря вече с мъже - някои от тях вече ме гледат от по-високо, другите са наравно с мен, но са големи, силни, разумни, трудолюбиви. За момента това ми харесва, уча ги да следват мечтите си, да са смели в мечтите и последователни в стъпките си.
- Чу се, че се готвите за дипломатическа служба – за посланик в Сингапур или Румъния. Ще довършите ли мандата си?
Откакто съм кмет, съм чувал какви ли не неща за себе си… Но на въпроса Ви ще отговоря така: Цялото ми същество е свързано с град Русе и единственото нещо, което може да ми попречи да си завърша мандата, е моето здраве, което за момента е крепко и нищо не подсказва да се случи такова нещо. И друг път съм имал възможност да кажа, че да си кмет на Русе за мен, в моята ценностна система е абсолютно всичко, с което бих искал се занимавам в обществената си работа. Нито посланик, нито министър, нито народен представител - искам да бъда кмет на Русе. Мотивиран съм на 100 процента, идвам всяка сутрин с желание за работа, мисля за задачите си и как да ги изпълня, за да съм честен и отговорен пред русенци. Както съм им обещал!
- Господин Милков, благодаря Ви за интервюто!
Напиши коментар