Основна причината за катастрофата на учебно-боен самолет L-39ZA през септември е поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж. Това каза полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“. Министерството на отбраната представи на пресконференция резултатите от проверките на авиационния инцидент от 13 септември т.г. в Трета авиационна база в Граф Игнатиево.
Авиационното произшествие е класифицирано като катaстрофа, посочи полковник Василев.
Като съпътстващи причини той посочи нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за начина на извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин, обясни полковник Василев.
На 13 септември т.г., при подготовка за демонстрационен полет край Граф Игнатиево катастрофира учебно-боен самолет L-39ZA. Загинаха двамата пилоти от 12-а авиационна база в Долна Митрополия Петко Димитров и Венцислав Дункин. Те бяха повишени посмъртно във военно звание.
В началото на октомври от Министерството на отбраната съобщиха, че данните от "черната кутия" на самолета L-39 са снети успешно и предоставени на разследващия екип от Военната прокуратура.
"Установяването на степента на нечия вина или отговорност не е предмет на дейността на Комисията. Тя проведе разследването в четири основни направления. Първо – проучване на летателната подготовка на екипажа и организацията на полетите. Второ – медицинско изследване. Трето – изследване на авиационната техника. И четвърто - проучване на обстоятелствата, при които е възникнало авиационното произшествие. Комисията не откри данни, които пряко да са допринесли за катастрофата в организационната дейност на мероприятието", заяви полк. Василев.
По думите му членовете на екипажа са преминали успешно годишното и полугодишното медицинско освидетелстване във ВМА. Заключението било, че те са "годни за летателна длъжност като пилот". "Заключенията на полетния медицински преглед в деня на самото мероприятие е, че психо-физическото състояние на пилотите позволява изпълнението на летателни задачи", подчерта Василев, цитиран от NOVA. И допълни, че самолетът е бил в изправност.
„Поех ангажимент като министър, веднага след разчитане на данните от черната кутия на самолета, да оповестим резултатите. Стремим се да изясним обстоятелствата и причините за този инцидент, за да не се допускат подобни в бъдеще", заяви на брифинга министърът на отбраната Атанас Запрянов.
"За мен като министър на отбраната е изключително тежък този инцидент, човешките животи са най-ценни за Министерството на отбраната. Мое задължение е да обявя подробности за случилото се, като ви информирам, без да се намесвам в работата на Прокуратурата по резултатите от проверката на служба "Военна полиция", която е на мое пряко подчинение. Разследването на комисията е независимо от съдебното и досъдебното. Установяване на степента на нечия вина и отговорност не е предмет на разследването. Не можем да си позволим в мирно време да губим човешки животи", отбеляза военният министър Атанас Запрянов.
Той обясни, че ще вземе кадрови решения, едва след като стане ясна цялата информация по случая.
Напиши коментар