Критическото мислене - защо е важно в ерата на инфлуенсърите?

Как да предпазим себе си и децата си от грешни избори, повлияни от популярните личности в интернет?

Критическото мислене - защо е важно в ерата на инфлуенсърите?

Съвсем скоро станахме свидетели на поредния скандал с известна поп-фолк изпълнителка, която се подвизава и като инфлуенсър в социалните мрежи. Отново в обществото избухнаха разпалени дискусии на теми, които за жалост губят своята актуалност много бързо, а всъщност са изключително важни.

Една такава тема е съдържанието на видеата, които биват споделяни от подобни личности и които свободно се гледат от всеки - от малки, до големи. Самите ние като възрастни и мислещи хора, доста често падаме в капана на рекламата и биваме подлъгани за един или друг продукт, особено когато виждаме личност, която харесваме да го препоръчва и да обяснява колко е важно и ние да се сдобием с конкретния продукт. 

Ето тук идва значимостта на критическото мислене. Преди да посегнем към бутона “ПОРЪЧАЙ”, който примамливо премигва в средата на дисплея, хубаво е да потърсим още информация за дадения продукт, да се поинтересуваме от независими източници за произхода, съставките, пригодността на това, което ни се рекламира. 

За всички ни е ясно, че въпросните инфлуенсъри получават солидни суми, за да “препоръчват” на своите последователи различни марки, ето защо не бива с лека ръка да вярваме, а да се опитаме да се убедим от първо лице, че чутото и видяното съвпада с реалността.

Много е важно да предадем този урок и на своите деца, тъй като те са върли фенове на набиращата все по-сериозна сила инфлуенсърска вълна у нас и по света. Уви, децата не  притежават способността да се съмняват, особено когато слушат и виждат личност, на която се възхищават. Тук идва нашата роля на родители.

Много е лесно да се поддадем  на изкушението и на всеки от нас му се е случвало да се сдобие с несполучлива покупка от интернет. Това не е непоправимо. Взимаме си поука и следващия път сме по-мнителни.

Непоправимо би било обаче да допуснем децата ни да бъдат подлъгани и да посегнат към субстанции или продукти, които биха навредили на здравето им. През годините виждаме, че инфлуенсър съдържанието се увеличава значително в бранд кампаниите, включително и на нашия пазар. Пандемията даде още по-голям тласък на участието на инфлуенсърите в различни теми, дори промени възприятията към някои от категориите в обществото. 

За жалост мерки за безопасност като че ли липсват. Различни хора изказват своето мнение по разни теми и възползвайки се от популярността си, постигат желаното влияние, особено у подрастващите, които все още изграждат своята идентичност.

След последния скандал с певицата Диона, онлайн платформата “Ние потребителите” призова за създаването на Закон за инфлуенсърите, който да регулира дейността на известните личности в социалните мрежи. Според платформата, такъв закон трябва да включва ясни регулации за гарантиране на качеството и безопасността на рекламираните продукти.

Във Франция вече действа подобен закон, който следи инфлуенсърите и налага жестоки санкции, ако бъде престъпен. 

Докато обаче това се случи и у нас, топката е в наши ръце и ние сме длъжни да предпазим подрастващите от случващото се в интернет пространството.

Критическото мислене е умение, което се оказва базово за времената, в които живеем, защото изобилието дебне от всеки ъгъл. То ще ни позволи не само да правим мотивирани избори, но и да подбираме източниците на информация, с които си служим.

 

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори