Кои 4 събития през ХХ век повлияват негативно на развитието на Русе?

Изледването на Явор Димитров, озаглавено "Характерът на русенеца", хвърля любопитен поглед върху душевността на русенеца, трайно преплетена с усещането му за аристократизъм и непризнатост

Кои 4 събития през ХХ век повлияват негативно на развитието на Русе?

Явор Димитров е звестен русенски общественик от близкото минало, председател на ОС и кандидат за кмет на Русе. В последните години работи по основната си специалност - консултант по комунални дейности в различни градове на България. 

Настоящото изследване е писано от автора през 2006 г. За първи път е публикувано във в."Бряг" през авг. 2024 г.

 

„Душата на един град е неговият център” – надпис върху фреска на стената на сграда в центъра на Русе

 

Част първа и втора

 

Наистина, има ли един град душа?

 

Могат ли неодушевените постройки и култивираното средищно градско про­стра­н­ство да имат душа? Или символите на града, разположени в неговия център, материализи­рат въжделенията и светогледните нагласи на поколения наред и създават маркери за само­разпознаване, белези за идентичност на новите поколения...

Ако тръгнем по тази линия на разсъждения, неизбежно трябва да опишем непромене­ни­ят стар градски център, събрал на основния площад лъчите на 16 улици, илюстрация на облика на Русе в края на 19 век. Тогава израстват красиви сгради, показващи влиянието на Виена, Будапеща, Букурещ с характерни за времето живописни фасади, включващи отделни елементи на различни архитектурни класически стилове – барок, ренесанс, готика, рококо, ампир, сецесион. Този ретро коктейл бива наречен „стил модерн”, или „фен дьо сиекл”, по френския израз „края на века”. Около 200 сгради от стария Русе се числят към фонда на ру­сенското и националното архитектурно-историческо наследство.

 

Най-скъпата перла е До­хо­дното здание (Стария театър) с крилатия Меркурий на покрива

 

построена през 1902 г. от ар­хитектите Раул-Паул Бранк, Георг Ланг и Франк Щолц. Този силует, заедно с Паметника на свободата, забележителна творба на флорентинския архитект и скулп­тор Арнолдо Цоки, из­дигнат през 1906 г. сред просторната градска градина, образец на модерно паркостроител­ство, образува представителната визитна картичка на дунавския град. Много исторически сгради от този фонд са свързани с големи личности – Любен Каравелов, Иван Вазов (написал тук романа си „Нова земя”), Стоян Михайловски (учител в Мъжката гимна­зия, написал тук „Върви народе възродени”), Цветан Радославов (учител в същата гимназия, автор на „Мила родино”). Никола Вапцаров е съчинил в този град най-хубавите свои интим­ни стихове. Сгра­ди, свързани с родените тук писатели Добри Немиров, Майкъл Арлън, нобе­листът Елиас Ка­нети, живелия в града художник Жул Паскен. Сгради, свързани с компози­тора Йосиф Цан­к­ов, пианиста Ото Либих, оперетната артистка Мими Балканска, академик Михаил Арнаудов.

През десетилетията русенецът е съхранявал гордостта на жител на първият български град с подчертан европейски облик и центърът на града наистина вае образи, съкровени за всеки жител на този град. Образи, превъплътени и превъплъщаващи се в сърце­вината на при­надлежността му и във фундамента на различността му. И превръщащи се в душа...

 

За да надникнем в душевността на русенеца и очертаем характера му, неизбежно тряб­ва да се върнем назад в историята на Русе

 

Градът е с 1900 годишна история. Още през древността, освен Дунавския воден път, оттук е минавал важен път от Скан­динавия и Русия към Егея и Анадола. Реката е най-важ­ни­ят елемент в географската среда на Русе. През различните епохи градът винаги е бил седали­ще на флотилии. През ІІІ-то хилядолетие пр.н.е., в североизточната част на съвременния град, възниква първобитно селище, наречено от археолозите Русенска селищна могила. През І век сл.н.е. тук възниква римският кастел Пристис (Сексагинта Пристис), по времето на им­ператор Веспасиан. Името се превежда като "шестдесет кораба". Разкопките показват, че кас­телът е разположен върху старо тракийско селище. Пристис загива в бурята на варварските нашествия през седми век. По време на Първото българско царство на него­вото място се по­явява селище с името Руси. Най-ранното споменаване на Руси е от 1380 г. Важна връзка меж­ду двата дунавски бряга е била връзката Руси – Йорго (Гюргево). В нача­лото на 15 век Руси влиза в Никополския санджак, а по-късно в Силистренския. През 16 век  вече е голям търгов­ски център. През 17 и 18 век пътешествениците го отбелязват с множество различни имена, за да останат след Освобождението само две – Русчук и Руссе, а по-късно само Русе.

През 18 век Русчук се затвърждава като важна крепост, а през втората половина на 19 век става седалище на новосъздадената  Дунавска област (Туна вилает), обхващаща санджа­ци от Ниш, София, Видин до Кюстенджа и Тулча в три днешни държави, с губернатор Мид­хат паша. Той идва с екип от лекари, инженери, архитекти и други специалисти от различни на­ционалности и с амбицията да даде на Русчук нужната представителност на европейски град. Под ръководството на реформатора валия биват извършени редица начинания. През 1866 е построена първата ж.п.линия в нашите земи Русчук – Варна, създадено е първото модерно земеделско стопанство Образцов чифлик, първите земеделски спестовни каси, първото българско речно корабоплавателно дружество „Идарие и нахрие”. Установява се печатни­ца тип „Кайзер” с машини от Виена, в която се печатали вестници, книги и учебници. В Русчук се установяват една дузина консулства, открива се книжарница на Хр. Г. Данов, на­ред с тези в Пловдив и Велес. За нуждите на русчушкото светско училище русенецът Алек­сандър Х. Русет издава в Страсбург през 1843 година първата географска карта на Бълга­рия на български език.

 

 

Градът е космополитно средище на различни раси и религии

 

 През 1868 г. се провеж­да преброяване на населението във вилаета. Според него[1] в Русчук има 6602 сгради и 20644 души. От тях мюсюлманите са 10765, християните – 7676, арменците – 778, евреите – 956 и циганите – 469. В автобиографичната си книга „Спасеният език” (1977), Елиас Канети пише: „Всичко, което преживях по-късно, вече се беше случвало в Русчук... Той беше първият про­зорец, през който съм се надвесил, за да наблюдавам всички раси, за да слушам всички ези­ци, да изследвам всички обичаи, за да опозная всички нации, които все пак се сработваха доста добре в този микрокосмос...”

След Освобождението, Русе е най-големият град в Княжество България – 26163 ду­ши (1880 г.), и заедно с Варна – 24555 души и Шумен – 23093 души, е по-голям от София, на­бро­яваща тогава 20501 души. В сегашните български земи единствено по-голям е Пловдив – 33442 души. Общоизвестен факт е, че русенските нотабили и търговци по онова време счи­тат София за провинциален град и приемат трудно избора му за столица, поради което пър­во­началните им политически и стопански дейности в новоосвободена България са извър­шва­ни при своеобразно неглижиране на столичния град.

В първите години след Освобо­ждението, град Русе постепенно придобива чертите на български, по своя демографски об­лик, град. Разположението му на река Дунав е стратегическо, заради непосредствената бли­зост до евро­пейска столица – Букурещ, а също и до Белград, Будапеща и Виена. Това за дъл­го го прави проводник на външни влияния, които се оказват съществени за модерни­зацията на българ­ското патриархално общество[2]. В това отношение Русе се различава коренно от традицион­ния български (балкански) град – Копривщица, Ловеч, Трявна. До началото на ХХ век Русе се изгражда като типичен средноевропейски град и се оформя като център със силно урба­ни­стично излъчване, улавящо се далеч извън региона, наречен Русенски.

Развитието на Русе е белязано от

 

четири значими събития през ХХ век, повлияли трайно на града по негативен начин.

 

На първо място – това е намаляването на влиянието на реката като градостроителен фокус. С развитието на другите видове транспорт – ж.п. и осо­бено шо­сеен, значимостта на речния транспорт се снижава и основният поминък на Русе – дейнос­ти, свързани с реката, запада. На второ място – отнемането на Южна Добруджа по си­лата на Ньойския договор след 1918 г., отрязва търговските пътища за износ на зърно през пристанището,  по това време множество богати фамилии се изселват в София. На трето мяс­то, слабото влияние на БКП-настроенията оставя града без „застъпник” по време на годи­ни­те на социалистическия режим, „индустриализацията” на града не е ори­ентирана към инова­тив­ни производства; това измества традиционната търговска ориен­та­ция на поминъка и срива конкурентноспособността му. И накрая – югоембаргото и спряното корабоплаване заради разрушените при Нови Сад мостове, блокира местната икономика през последните години. (анализът обхваща времето до 2006 г. – б.а.)

 Душевността на русенеца е силно пропита от характерните черти на създавания във времето български градски модел – социокултурно явление, което притежава специфични форми, проявяващи се в обществения живот, архитектурата, проблемите на модерността, включващи отношение към новото (прогреса изобщо), но и към старото (тра­диционни цен­нос­ти, наследени форми и начин на живот) и рефлектиращи върху манта­ли­тета. Според Н. Ненов (проф. Николай Ненов, директор на Историшческия музей в Русе – б.р.), българският градски модел притежава следните характеристики: „1. Той е част от Модерността – отграничава се от фолклорното наследство като форми на мислене и начин на живот, но не чрез отрицание, а чрез осмисляне и префункционализиране...; 2. Той има нацио­нално определени черти – разпознава се по „усвоеното”, побългареното от чужди модели и типично европейските влияния, но съществуват и прояви, които не се сре­щат другаде; 3. Той е времево ограничен – проявите му се фиксират най-общо от началото на ХХ век до края на 40-те години... Някои от неговите характеристики са с корени от времето на Възраждането, но повечето го ситуират като проява на модерното време.”

Моделът Русе[3] притежава описаните характеристики на българския градски модел, но също така и ред специфики, принадлежащи на локалната социокултурна действителност, както и на по-широк – северен, придунавски, граничен регион. Точното разграничаване на тези три отделни пласта е възможно, разбира се, едва след появата и съпоставката на матери­али или резултати от различни проучвания, но отделни аспекти биха могли да се набележат достатъчно разграничимо и за целта на настоящата разработка.

 

 Част втора

 

 

За да съставим характерологичен портрет на съвременния русенец, ще изходим от споменатия „Модел Русе”, като ще се опитаме да надградим социокултурните и ет­нологични описания и анализи с надстройката на душевността и манталитета на жите­ля на град Русе. Ще си послужим и с едно неголямо по обем проучване за самооценката на русенеца.

Локалната действителност, обусловила прехода между традицион­ното и модерното и поставила траен отпечатък върху манталитета на русене­ца, може сравнително лесно да бъде разпозната чрез някои специфични русенски житейски практики и проявления, както и чрез характерни­те градски митове.

 

 

На първо място трябва да се отбележи сравнително затворената култура на града.

 

Ос­новен аргумент за такова твърдение е, че в годините на своето бурно развитие Русе (вто­рата половина на XIX век), е черпил сила от административния си статус на валийски град с мно­жество установени институции, предназначени да налагат взаимоотношения, норми и култу­ра на несвойствена на коренното население държавност. От друга страна, новодошлото с тър­говците от горното течение на Дунав „европей­ско” влияние, е посяло сред жителите на града нов стил поведение, обичаи и традиции, раз­личаващи се от тези на „хинтерланда” на Русе. Така модерността, отрицавайки традицион­на­та патриархалност, идва в Русе на крилете на чуждата „другост”. Сред хората извън града, за които Русе винаги е оставал загадка[1], дъл­го време е била разпространена историята, че на портите на града стоял да варди „чер арап”, който не пускал хората да влизат – символ на граница, отделяща своето (традиционното) пространство от чуждото (градското).

 

Градът, от своя страна, е допускал през тези години за­селници избирателно – предимно чрез привличане на млади момичета за слугини на бога­ти­те търговци;

 

именно слугинството е послужило като адаптационен модел за възприемане на новата градска културна среда сред преселниците в Русе. За да бъдат успешно интегрирани, те е трябвало трайно да възприемат изискваните стандарти за поведение, допринасяйки твър­де малко от присъщата си култура. Груповите миграции се появяват чак след Първата свето­в­на война, и макар да се появяват квартали на добруджанци и тракийци, те не успяват да внесат някакъв съществено различен стил на поведение и градска култура.

Друга много характерна предпоставка за оформянето на затворена културна среда е

 

липсата на алтернативен градски център в непосредствена близост до Русе.

Така градът се развива без еталон за сравнимост, без показател за съизмерване, но и без конкурентно сели­ще, заради което да се изостря битката за себедоказване и изпреварващо развитие. Така Русе не успява да се оформи като елемент от двоица от типа на Ямбол-Сливен; Габрово-Казанлък, Пловдив-София, както и по-късно Велико Търново-Горна Оряховица или Варна-Бургас. Всъ­щност съизмерването става в дръзката посока на централни градове като София или Букурещ – обменът на практики или заимстването на модели, поне до 1944 г., е белязано от размаха на съпоставка на „столично” равнище. Не случайно една от много трайно наложе­ни­те представи на русенеца за самия себе си е като жител на „най-европейския град” в Бъл­га­рия, и както Букурещ е „Кючюк Париж”, така и Русе е бил наричан в края на XIX век „Мал­кия Букурещ”. Разбира се, специфичната архитектура на града и ориентацията му към търговия отвъд гра­ни­ците на царството са давали основание за подобно сравнение, но са издавали и стремежа на русенеца да се уповава често пъти на нереалистично поставени стандарти.

Интересна разграничителна характеристика между варненския и русенския търговец дава д-р Борислав Денчев: Харалан Николов, дългогодишен председател на Варненската тър­го­вско-индустриална камара и на управителния съвет на Варненското търговско дру­же­ство през 1910 г., прави интересно сравнение между варненските и русенските търговци. В това срав­нение

 

Русе е градът с по-висока култура, защото русенецът имал по-голями изиск­вания към храна, облекло, жилище.

 

На варненските търговци липсвал вкус и умение, а и не отдавали особено значение на интериора. Една турска поговорка много добре илюстрирала начинът им на мислене: "Мед да имаме ние – мухите ще дойдат и от Багдад"... Според Х. Ни­колов ориенталският манталитет на Варна се дължи на Цариград, а европейският манталитет в Русе – на Букурещ и Виена, където са извършвали търговските операции от единия и дру­гия град.”

Оформеното тогава самосъзнание за различност, за уникалност, дори за наднаци­онал­­ност е една от най-ярко и трайно провеждащите се нишки на идентичността на русенеца през годините – самостойност, граничеща с усещане за самодостатъчност.

Усещането за уникалност се допълва и от ендемичните думи, и до днес част от актив­ния речник на русенци – „бутер” (краве масло), „бера” (бира), „плацкарта” (запазено място), „пофта” (удоволствие), „марфа” (контрабандна стока), „фараш” (лопатка за смет), и пр.

Самочувствието на първенци в национален мащаб, кара влиятелните русенци да уста­новяват или да изискват практики, пионерни за страната: първо Акционерно спестително дружество „Гирдап” (1881), Първо българско застрахователно акционерно дружество „Бълга­рия” (1890), първата  търговска камара в страната е основана в Русе през 1890 г., пет години преди това начинание да бъде потвърдено със закон; опит за създаване на Българско пара­ход­но акционерно дружество (1906), проект за създаване на Свободни зони в Русе и Варна (1927), проект за създаване на фериботна връзка Русе – Гюргево (1938). Първото гимнасти­ческо дружество в страната е било създадено в Русе (1894), както и първото туристичес­ко дружество (1908) – любопитна подробност е, че точно последното връща в градското съзна­ние древността на името Приста, превърнало се в мощен иденти­фикатор на русенското.

Тези ини­циа­ти­ви, подплатени с реализираните по време на Мидхат паша дейности, изграждат друг фунда­мент на душевността на русенеца – „за първи път в Русе”, чертаещ характер предприемчив, новаторски ориентиран, но – инициативен отвъд рамките на „мал­ката търговия” и търсещ по-скоро държавна закрила за начинанията си; романтично из­висен в мащабната си предприем­чи­вост визионист, търсещ държавата не толкова като партньор, а като следовник на напред­ничавия устрем на прозрелия „преди всички” бъдещето русенец, дързък в самомнението си да установи стандарти, далеч надхвърлящи самия него – отнасящи се за нацията и държавата.

Вероятно конгломератната културна среда от миналото (и настоящето – в Русе и по­настоящем има добре оформени еврейска, арменска, турска, циганска общности), отворената комуникация към културите по реката; липсата на близка по тери­то­рия конкуренция, но и възвисеният в национална отговорност порив към новото, оставящ настрани дребните ежби и малките страсти, е направил Русе

 

толерантен и спокоен, чужд на крайности град, в който ни­кога не са се разигравали грозни политически борби и не са се вихрили низки партизански страсти.

 

Енергията на русенеца е била по-скоро насочена навън, към налагане на неговите собствени раз­бирания и ценности, често дори и с цената на дълбокомъдрена назидателност, но не и към мъчително вътрешно разяждане, нито пък към тежко противоборство с човека до него; тук синдромът „вътрешен враг” може би е с далеч по-слаби контури...

Може би това е черта на „аристократизма”, на мъдрото, но понякога беззащитно бла­городство на успялата исторически общност, на хората с корени, на които не би се наложило да подхождат с екзистенциалната агресия на оцеляването, минаваща през главите на околни­те; да виждаш у хората край себе си по-скоро потенциален партньор или предизвикателен ко­нкурент, а не враждебен против­ник. Да виждаш човека, а не хората. Благородството задъл­жа­ва... дори назидава... Може би е ядро на изгра­дените с времето ценности, които подсказ­ват, че времето е белязало това мяс­то, и че реката рано или късно ще провлачи към нас злат­ните си води, в които всеки ще може да намери сво­ето щастие. Но аристократизмът всъщ­ност е емблема за самоизрастване на ед­на общност – белег за отслабване на традиционната, патри­ар­халната култура на рода и задругата, заместена от индивидуализма на уверения в ценнос­тите си човек. Самонадрастването, „надскачането на боя си”, те превръща в съдник, но бла­городен...


Следва

*Монографията е писана от автора през 2006 г. с изследователска цел, публикува се в медия за първи

 

[1] Дойков, В., Русе – биографията на един град, Русе, 2002

[2] Ненов, Н. – съставител, Русе – портрет на века, Русе, 2000

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори