Държавата създава "Магазини за хората" - какъв ще е ефектът от тях?

Темата коментираха икономистът Лъчезар Богданов и бившият министър Мирослав Севлиевски

супермаркет, магазин, стоки Снимка: pixabay.com

От есента на тази година ще заработи първият магазин от веригата „Магазин за хората“, реши правителството вчера.

Мрежата ще се управлява от дружество към Министерството на земеделието и храните. Утвърдено бе и постановление за одобряване на промени по бюджета на МЗХ за 2025 година във връзка с образуването на дружеството. 

Предметът на дейността на „Магазин за хората“ ЕАД е осъществяване на търговия с хранителни и промишлени стоки, допуснати до българския пазар, като с приоритет ще се предлагат продукти от български производители. Дружеството ще осъществява и съпътстващи дейности, свързани с основната му търговска функция, както и други дейности, незабранени от закона.

Целта на дружеството е да осигури приоритетен достъп до български стоки на достъпни цени за потребителите и за социално ориентирана търговия, особено в по-малките населени места. Очаква се намаляване зависимостта от вносни стоки на българския пазар.

През март Народното събрание одобри създаването на търговско дружество – ЕАД, което чрез вериги от магазини ще осъществява търговия с хранителни продукти от първа необходимост с търговска надценка до 10%. Според приетите текстове дружеството се учредява с капитал 10 млн. лева. 

Вчера стана ясен и съставът на първия Съвет на директорите на "Магазин за хората" ЕАД. Той е тричленен, като представители на държавата са включени Николай Петров и Олга Стоянова, а като независим член - Ивайло Маринов, съобщиха от Министерството на земеделието и храните (МЗХ).

Николай Петров е с над 25 години лидерски опит в сектора на търговията на дребно. Специализирал е в управление на кризи, бизнес трансформация и оперативна ефективност. Успешно е изграждал и разширявал вериги супермаркети в България и Узбекистан, както и е участвал в множество проекти в Австрия, Германия и други европейски страни.

Олга Стоянова е с близо 30 години юридически опит, като от 2014 г. насам заема различни позиции в структурата на Министерството на земеделието и храните. През годините два пъти е заемала и поста "Съветник на министъра".

Ивайло Маринов е юрист по корпоративно и търговско право с утвърден опит в ефективното управление.

Димитър Спасов, дългогодишен управител на едни от най-големите търговски вериги в България, ще подпомага дейността като съветник на министъра на земеделието и храните д-р Георги Тахов. С експертизата си в управлението на ритейл бизнес и логистични процеси той ще допринесе за стратегическото развитие и прилагането на ефективни търговски решения в рамките на инициативата.

Изпълнителен директор на дружеството ще бъде избран от борда на директорите между тях. Този управленски орган ще предприеме всички последващи действия, свързани с вписването на дружеството в Търговския регистър и подготовката за реален старт на дейността.

Дружеството ще разчита на партньорско взаимодействие с Централния кооперативен съюз. Дейността на "Магазин за хората" ЕАД е насочена не към изграждане на самостоятелна търговска верига, а към внедряване на устойчиви и социално ангажирани решения, които облекчават потребителите в условия на инфлационен натиск и подкрепят ценова стабилност, заетост и регионално развитие, посочват от МЗХ.

Планира се първият обект да заработи на територията на област Пловдив още през есента. Точният брой магазини, които ще бъдат включени в инициативата, ще бъде определен от ръководството на дружеството "Магазин за хората" ЕАД.

Как ще бъде изпълнена концепцията и какъв ще е ефектът, коментираха в ефира на bTV  Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика, и Мирослав Севлиевски, бивш министър на енергетиката.

Кога е допустимо държавата да се намесва в една свободна пазарна икономика? Когато има т. нар. пазарен провал. Кога се проваля пазарът? Когато има естествени монополи, когато има голяма информационна асиметрия, когато има неблагоприятни големи външни ефекти от дадени действия“, обяви Лъчезар Богданов.

По думите му подобни изкривявания на пазара на храни в България няма, защото има 27 000 предприятия или фирми, които се занимават с търговия с храни, и 42 000 търговски обекта. С план за 600 магазина "за хората" и наличното финансиране правителството ще може да отвори най-много "една витрина, касов апарат и тезгях", но не и да повлияе върху конкуренцията, смята той.

Според Богданов фокусът на политиките трябва да бъде насочен към доходите на хората, а не към административен контрол върху цените. "Това е наклонена плоскост. В България има конкуренция, има потребители за всичко. Решението е свободният пазар и конкуренцията", подчерта той.

Богданов определи като абсурдна идеята за въвеждане на таван на надценките на хранителни стоки и заяви, че не знае как ще сработи тази мярка. По думите му това изглежда като опит да се сплашат няколко от големите играчи на пазара. "Законът за надценката е логически абсурд", убеден е икономистът.

Според Мирослав Севлиевски обаче идеята за т. нар. „народни магазини“ е добра и те стават популярни по цял свят, дори в Ню Йорк, САЩ. „Този опит на правителството да направи нещо за 10 млн. лв. не е лош и трябва да бъде подкрепен. 10 млн. лв. са нищо. Всички министерства вероятно са отпечатали тефтери за 10 млн. лв., пък няма кой да ги ползва“, смята Севлиевски.

Той обясни, че "доверието в държавата е паднало, само 30% от избирателите гласуват, хората се чувстват, че живеят в социална пустиня - не могат да си купят лекарства, защото магазините са далече, няма на много места вода, те се чувстват изоставени" и подчерта, че от предвидените 600 държавни магазина "дори 6 да проработят, пак ще е добре". 

"Това е новото политическо отношение между избиратели и политици. Хората искат веднага да получат нещо от политиците", допълни Севлиевски. По думите му, ако олиото в такъв магазин струва 2 лева, това ще възпира останалите търговци от повишаване на цените.

Богданов му опонира, че и сега има олио за 2.50 лв. и за 4.50 лв. и има купувачи и за двете.

Севлиевски обаче също изказа притеснение, че регулираната надценка на храните може да се превърне в предизборна бухалка. "Важното е тези магазини да не се превърнат в изборни сборища", заяви той.

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори