Фондацията „Орлин Анастасов” започва мащабен международен фестивал

В търсене на нови пространства в оперното изкуство издига мост за интензивен културен обмен между Русе и Корфу, Гърция

Фондацията „Орлин Анастасов” започва мащабен международен фестивал

 

 

„Дионисия” - с участието на световноизвестни оперни творци и млади изпълнители от различни държави, започва тази година на старата крепост в Керкира на гръцкия остров Корфу. До 2021-а ще продължи с пет издания

 

Мащабен международен проект в областта на оперното изкуство започва фондацията „Орлин Анастасов” на известния русенски бас. Оперният фестивал „Дионисия” започва през септември тази година на старата крепост в Керкира на гръцкия остров Корфу и ще продължи до 2021 г. Очертава се още първото амбициозно издание на фестивала да бъде един от водещите оперни летни фестивали в международен план. Ще бъдат представяни три трагични опери и една комична, като този формат ще бъде спазен през петте издания на фестивала. Концепцията е вдъхновена от древните ритуални игри, посветени на култа към Дионисий. При древногръцката структура в един ден са се изпълнявали три трагични заглавия и една комедия. Поради големината на предвидените творби - „Норма”, „Аида”, „Кармен” и „Севилският бръснар”, постановките ще бъдат представени в няколко дни. Ще участват както световно известни творци, така и млади певци, подбрани от три европейски града. Младите ще са част от екипа с поддържащи роли във всяка постановка, а с помощта на известните артисти ще имат възможност да подготвят последното заглавие от фестивала. Идеята за фестивала се ражда от голямата любов към операта и класическата култура, от знанието, че всичко, което е красиво, се случва на сцената.

 

 

В търсене на нови пространства в оперното изкуство

 

Издигат мост за интензивен културен обмен между Русе и Корфу, Гърция

 

 

Предстоящият голям международен проект „Дионисия” на фондация „Орлин Анастасов” има цел да изгради културна връзка между град Русе и остров Корфу, Гърция, да се открият нови пространства в оперното изкуство както за публиката, така и за певците, особено за младите хора, които са посветили своите мечти, стремежи и способности на изкуството.

Вдъхновен от мащабните идеи на русенския бас, съвсем наскоро Негово Светейшество Неофит I, Патриарх Български и митрополит Софийски, оказа високата чест да стане почетен член на фондация "Орлин Анастасов". На срещата между двамата оперният певец изказа благодарността си за духовната подкрепа, за насърченията във вярата, за творческите разговори, които започват още през детството на Орлин в Русе и не секват до днес.

Фондация „Орлин Анастасов” е първата голяма идея на русенския бас, който е организирал не малко изяви и у нас, като например „Кармен” в Пловдив и „Палячи” в НДК, София. Тази негова активност е сериозна от гледна точка на съхраняването и тласъка в развитието на младите оперни певци в България, за да не се изгуби нашата традиция в оперното пеене.

Самият оперен фестивал „Дионисия” пък е първият амбициозен проект на Фондацията. Той ще се провежда между 8 и 13 септември от 2017 до 2021 г. В земята на финикийците, възпята от Омир, в която има хилядолетна музикална традиция, ще бъдат представяни три трагични опери и една комична, като този формат ще бъде спазен през петте издания на фестивала. Концепцията е вдъхновена от древните ритуални игри, посветени на култа към Дионисий. Тази година ще се играят „Норма”, „Аида”, „Кармен” и „Севилският бръснар”. През следващите години се предвижда да бъдат поставени спектаклите „Турандот”, „Травиата”, „Набуко”, „Бохеми”, „Трубадур”, „Сватбата на Фигаро”, „Фалстаф”, „Дон Карлос”, „Самсон и Далила”. 

Във фестивала ще участват звезди на международната оперна сцена. „Кръстницата на Фестивала” ще бъде наследничката на Мария Калас - Димитра Теодосиу, която ще открие първото издание с „Норма”. Творческото общуване между именити изпълнители и млади артисти няма да остане затворено в кабинетен формат, а ще се изрази в съвместна артистична и вокално интерпретативна работа. Младите певци ще бъдат част от звездния екип на всеки един спектакъл, изпълнявайки поддържащи роли.

„Севилският бръснар” ще бъде напълно посветен на Академията. Младите изпълнители ще имат възможност да подготвят с известните артисти последното заглавие, което ще закрие фестивала.

 

- Кажете някои от големите имена, които ще участват?

 

- Фестивалът се открива от най-изявената гръцка певица за последните 30 години – Димитра Теодосиу. Плюс участието на много от най-големите оперни певци по света в момента, които приеха поканата, като грузинката Анита Рачвелишвили в ролята на Кармен. Един от най-големите басове в света ще дойде да пее в „Норма”, това е Алексей Тихомиров. Подбрали сме възможно най-доброто от България като участие. Да кажем няколко имена, като Камен Чанев, Йоана Железчева и естествено Венцеслав Анастасов, моят брат. Също така Алфонсо Антониоци – един от най-големите в момента режисьори, ще направи последното заглавие - „Севилският бръснар”, което ще бъде изцяло „поето” от младите изпълнители от Академията.

 

- Как са подбирани младите участници?

 

- Да, към фестивала има и Академия с млади таланти, за което сме подбрали след три прослушвания от три различни града в Европа десетима от най-подходящите оперни певци, сред които ще се работи много сериозно. За тях най-вече ще се предостави огромна възможност, защото ще могат да работят с тези големи оперни имена, диригенти и режисьори, и накрая всеки един от тях ще участва с някаква по-малка роля в някой от спектаклите. Правихме прослушвания първо в Рим,  в понастоящем българския Културен Институт „Борис Христов”, след това в София и накрая на остров Корфу. Да кажем, че от десетимата млади, шестима са българи. И може би в най-напреднал стадий в развитието си като артист е едно младо момиче на 23 години от Русе, Анита Огнянова.

 

- Как възприемат младите артисти предоставената им възможност?

 

- Като цяло последните години младите гледат доста скептично на това изкуство, по обясними причини. Не казвам, че няма педагози, че няма подготовка – има такива в България. Могат да ги доведат до прилично ниво, така да се каже. Проблемът идва след това, че те не виждат перспектива у нас, а и то наистина такава няма. Например да се озоват в оперен театър в България – добре, но това е само една начална точка. Имайки предвид, че отплащането за петгодишния труд на младите е така малко, че те почват да се питат дали ще си струва. А от там до голямата сцена, пътят е най-труден. Там наистина винаги има нужда от човек, който да ти помогне, така както на мен, въпреки доброто ниво. И реално това е основната цел на Фондацията, да запълни това липсващо звено между консерваторията и голямата сцена.

 

- А за самия Вас какво може да ми кажете допълнително, като например съвместната ви работа с Андрей Кончаловски?

 

- Андрей Кончаловски имаше доста нестандартен подход, разбира се, имайки предвид, че той все пак не е оперен режисьор. Работата беше много интересна, много интензивна. Спомням си, в началото направихме около две седмици репетиции от изцяло пластика, хореографии, движения на тялото и всичко, дори без да се пее и рецитира. Започва, като полека-лека наслагва определени детайли. Той, заедно с оперния помощник-режисьор, сътвориха една уникална продукция на "Борис Годунов", която до този момент, към днешна дата, е най-добрата постановка за този век и ние имаме и амбицията догодина да я изпреварим, защото плануваме една грандиозна наша постановка на "Борис Годунов", тук, в Русе.

   

Мария ИВАНОВА

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори